Szukaj:

Jakie informacje należy umieścić na rachunku?

Wystawianie rachunków za sprzedany towar bądź zrealizowaną usługę jest nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorca ma obowiązek wystawić rachunek, kiedy klient tego zażąda. Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku prywatnych zleceń – w tym układzie rachunek jest wystawiany przez zleceniobiorcę na żądanie zleceniodawcy. Kwestia informacji jakie muszą zostać zamieszczone na tego rodzaju dokumencie jest uregulowana przez specjalne rozporządzenie wydane przez Ministra Finansów.

Ogólne zasady wystawiania rachunków

Jeżeli rachunek nie zostanie wystawiony zgodnie z obowiązującymi przepisami, grozi za to kara. Podobnie jest w sytuacji, kiedy zamieszczone na nim dane są nieczytelne. Maksymalny czas na wystawienie rachunku wynosi 7 dni od chwili, w której towar został sprzedany bądź usługa wykonana. Jeżeli klient zażądał tego dokumentu, a minęły 3 miesiące od momentu sprzedaży lub wykonania usługi, wówczas wykonawca nie jest zobowiązany do jego wystawiania. Zawsze potrzebne są dwa egzemplarze – jeden dostaje kupujący, drugi zostaje u sprzedającego. O ile nie tak jeszcze dawno temu był obowiązek oznaczania, który z dwóch egzemplarzy to kopia, a który to oryginał, o tyle teraz nie ma takiej konieczności. Trzeba też pamiętać, że nie istnieje opcja wystawienia rachunku zaliczkowego (przyjęcie zaliczki jest potwierdzane albo oświadczeniem na piśmie, albo dokumentem kasowym). Jeżeli wykonanie jakiejś usługi podzielone było na etapy, dla każdego z nich należy wystawić odrębny rachunek. Rachunki można wypisywać ręcznie bądź – co jest o wiele praktyczniejsze i częściej stosowane – wystawiać je dzięki specjalnym programom komputerowym. Druga opcja jest o tyle lepsza, że wszystkie informacje jakie należy zamieścić na rachunku są automatycznie ustawione w szablonie. Dużo mniejsze jest więc prawdopodobieństwo pomyłek.

Jakie dane muszą się znaleźć na rachunku?

Na rachunku muszą koniecznie znaleźć się takie dane jak: data wystawienia dokumentu oraz jego numer, rodzaj oraz ilość zakupionych produktów bądź usług z podanymi cenami jednostkowymi, imię i nazwisko klienta otrzymującego rachunek, nazwa firmy, adresy obu stron transakcji, a także suma należności (musi być podana zarówno słownie, jak i liczbowo). Na rachunku powinny też widnieć podpisy sprzedającego i kupującego, chociaż w myśl obowiązujących przepisów wystawca tego druku nie musi umieszczać na nim czytelnego podpisu, jak również i odcisku pieczątki. Za brak jakichkolwiek z wymaganych danych grozi kara grzywny. Przedsiębiorca jest zobligowany do przechowywania tych dokumentów przez okres 5 lat.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Podobne wpisy

Tagi: , , .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


9 + sześć =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Reklama



stat4u