< Wróć

Jak anulować fakturę vat

[Głosów: 0   Average: 0/5]

Faktura VAT jest ważnym dokumentem stanowiącym podstawę do dokonania rozliczeń podatkowych. Potwierdza ona dokonanie transakcji. Zdarza się jednak, że zachodzi konieczność jej anulowania, przy czym należy pamiętać, iż anulowanie faktury nie jest jednoznaczne z jej korektą. Jak sama nazwa sugeruje, skutkiem anulowania faktury jest to, że danej transakcji sprzedaży w ogóle nie było. Nie w każdej sytuacji anulowanie faktury jest możliwe – przy czym trzeba zaznaczyć, że przepisy nie regulują tej kwestii, zaś praktykowane w jej zakresie czynności wykształciły się po prostu na przestrzeni określonego czasu i są powszechnie przyjęte.

Błędnie wystawiona faktura

Anulować można tylko i wyłącznie taką fakturę, która dokumentuje niedokonaną transakcję – czyli taką, która nie doszła do skutku z uwagi na to, że umowa sprzedaży nie została ostatecznie zawarta. Jeżeli faktura trafiła do obrotu prawnego – a zatem gdy nabywca ją przyjął i zaakceptował, można co najwyżej dokonać jej korekty. Faktury anulowane to na ogół dokumenty wystawione z błędami, które zostają wychwycone zanim jeszcze dokument trafi do kontrahenta. Trzeba wówczas błędną fakturę zniszczyć i wystawić dokument ponownie, nadając mu ten sam numer, co omyłkowo wystawionemu egzemplarzowi. Problemów nie będzie, jeśli w dokumentacji nie będzie widniał jakikolwiek ślad po tej fakturze, którą podatnik wystawił źle i zniszczył. Jeśli podatnik ma tylko kopię faktury, też może ją w określonych sytuacjach anulować. Niekiedy przesyłka, do której jest dołączony oryginał zostaje podczas transportu zagubiona. Wtedy kopia trafia do dokumentacji wraz z informacją o tym, dlaczego transakcja nie została sfinalizowana. Dobrze jest, jeśli w dokumentacji podatnika znajdzie się też dokument wystawiony przez firmę transportową, a potwierdzający zaginięcie przesyłki.

Gdy klient wycofuje się z transakcji

Należy pamiętać, iż przeważnie w momencie wystawienia faktury powstaje obowiązek podatkowy. Ponadto dzięki tym dokumentom jest możliwe m. in. odliczenie podatku vat. Kiedy towar wraz z fakturą zostaje wysłany do nabywcy, czynność ta zostaje ujęta w rejestrze sprzedaży, a podatnik realizuje następne transakcje wiążące się z wystawianiem faktur o kolejnych numerach. Tymczasem kontrahent odmawia przyjęcia wysłanego mu towaru i odsyła go do nadawcy. W takich okolicznościach faktura oraz jej oryginał powinny znaleźć się w dokumentacji, ale opatrzone adnotacją o anulowaniu. Trzeba podać przyczyny, które spowodowały anulowanie faktury. Najczęściej kopia i oryginał są opatrzone napisem „anulowano”, lecz nie ma obowiązku umieszczania go na fakturach.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.