< Wróć

Rozwiązanie umowy z biurem rachunkowym

[Głosów: 0   Average: 0/5]

Wielu przedsiębiorców decyduje się na nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym. Wybór odpowiedniej jednostki zajmującej się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych powinien być podyktowany praktycznymi i racjonalnymi przesłankami – profesjonalnie prowadzona księgowość to jeden z najważniejszych aspektów funkcjonowania każdej firmy. Zdarzają się jednak takie sytuacje, gdy klient nie jest zadowolony z jakości usług świadczonych przez biuro rachunkowe. Wówczas nie pozostaje nic innego jak rozwiązanie umowy. Na jakich zasadach się to odbywa i o czym przy tej okazji trzeba pamiętać?

Postanowienia umowy a jej rozwiązanie

Zasady, na których odbywa się rozwiązanie umowy z biurem rachunkowym są uzależnione przede wszystkim od zawartych w umowie postanowień – dlatego też tak ważne jest z punktu widzenia klienta dopilnowanie, by w dokumencie tym znalazły się stosowne zapisy dotyczące m. in.: zakresu współpracy, zakresu obowiązków biura rachunkowego, okresu wypowiedzenia, regulowania płatności etc. Podczas trwania okresu wypowiedzenia biuro ma obowiązek świadczenia usług na rzecz klienta, ten zaś musi uiszczać z tego tytułu należności w wysokości przewidzianej w umowie. Wypowiedzenie należy składać w formie pisemnej – dokument muszą podpisać obie strony.

Obowiązek zwrotu dokumentacji

Zakończenie współpracy oznacza dla biura rachunkowego obowiązek zwrócenia klientowi dokumentacji księgowej, na którą składają się oryginały faktur, rejestry VAT, deklaracje ZUS, ewidencje środków trwałych oraz szereg innych dokumentów przekazywanych w okresie obowiązywania umowy do biura na potrzeby prowadzenia ksiąg rachunkowych. W sprawie odbioru tych dokumentów sporządzany jest protokół. Dokumentacja może zostać od razu przekazana do nowego biura rachunkowego. Czasami rozwiązanie umowy jest następstwem tego, iż właściciel biura rachunkowego postanawia zakończyć swoją działalność – przy jej likwidacji obowiązuje go standardowy tryb zamykania działalności gospodarczej (w urzędzie miasta lub gminy składa się formularz CEIDG-1, trzeba rozliczyć się z VAT-u itd.).

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.