Jak rozliczyć fakturę Google Adwords?
Google AdWords to bardzo popularny system reklamowy. W jego ramach w wynikach wyszukiwania Google wyświetlają się linki sponsorowane. Link sponsorowany AdWords tworzony jest w oparciu o dwie podstawowe metody. Jedną z nich jest dobór odpowiednich słów kluczowych, które spowodują wyświetlenie danej treści reklamowej, a drugą – wybór stron www, gdzie reklama AdWords będzie pokazywana. Ponadto dzięki Google AdWords reklamy ukazują się także i na tych stronach, które funkcjonują w ramach serwisu Google AdSense. Podatnik, który nabył usługę Google AdWords otrzymuje od firmy Google fakturę – wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym jak ją rozliczyć (podobne dylematy mają miejsce, gdy w rachubę wchodzi rozliczenie Google Adsense).
Google AdWords to import towarów
W myśl obowiązujących w naszym kraju przepisów zakup usługi Google AdWords jest importem towarów – a mówiąc precyzyjniej, importem od podatnika unijnego, ponieważ za obsługę reklam zamieszczanych w ramach opisywanego systemu odpowiedzialna jest spółka Google Ireland Ltd. Każdy podatnik, który dokonuje transakcji handlowych w obrębie Unii Europejskiej musi być płatnikiem VAT EU. To oznacza, że powinien posiadać nadany przez urząd skarbowy NIP europejski (od „zwykłego” NIP-u różni się on tylko tym, że przez cyframi widnieje przedrostek PL). Nie ma przeszkód, aby faktura została wystawiona w formie elektronicznej. Nie wolno zapominać, iż odnośnie importu usług zastosowania nie ma podmiotowe zwolnienie z VAT. Obowiązkiem podatnika jest natomiast przy takich transakcjach rozliczanie podatku naliczonego.
O czym pamiętać przy rozliczeniu?
Podatnik musi wystawić fakturę wewnętrzną i zamieścić w niej m. in.: opis świadczenia oraz stawkę VAT naliczoną według stawki właściwej dla tego świadczenia w naszym kraju – czyli będzie to 23 procent. Fakturę wewnętrzną podatnik uwzględnia w rejestrze VAT sprzedaży oraz w rejestrze VAT zakupu. Zakup reklamy Google AdWords należy też wykazać w deklaracji VAT-7 – na jej złożenie podatnik ma czas do 25 dnia miesiąca, który następuje po miesiącu rozliczeniowym. Poza tym należy koniecznie pamiętać o tym, że rejestracja VAT UE nakłada na podatnika obowiązek składania informacji podsumowujących. W tym przypadku terminy są różne. Zależą one od formy w jakiej deklaracja jest składana oraz od wartości transakcji przeprowadzanych na terenie Unii Europejskiej. Jeśli przedsiębiorca składa informację podsumowującą w wersji papierowej, musi to zrobić do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym, a jeśli w wersji elektronicznej – do 25 dnia.
2superannuated