< Wróć

Jak zwolnić pracownika?

[Głosów: 0   Average: 0/5]

Co świadczy o klasie menadżera? Z całą pewnością decydują o tym jego wiedza, kwalifikacje czy sposób w jaki kieruje zespołem pracowników. Należy jednak pamiętać, iż z piastowaniem takiego stanowiska wiążą się również niezbyt przyjemne sytuacje – takie chociażby jak zakomunikowanie pracownikowi, że zostaje zwolniony. Przeprowadzenie tego typu rozmowy nie należy do najłatwiejszych, ale to właśnie podejście do tego tematu wiele mówi na temat osoby sprawującej kierowniczą funkcję. Bez wątpienia o wiele prościej odpowiedzieć jest na pytanie jak zatrudnić pracownika, ale także i kwestia jak go zwolnić nie pozostaje bez znaczenia.

Poszanowanie godności osobistej zwalnianej osoby

Stres towarzyszący menadżerowi odpowiedzialnemu za redukcję zatrudnienia w firmie jest bardzo duży, stąd też popełnianych jest przy tej okazji mnóstwo błędów takich jak przeprowadzanie rozmowy w pośpiechu i bez należytego przygotowania (czy nawet informowanie o fakcie zwolnienia przez telefon czy smsesem), kierowanie się emocjami czy robienie tzw. osobistych wycieczek. Żadne z tych zachowań nie ma prawa mieć miejsca. Tym bardziej, że zwalniany pracownik i tak znajduje się w mało komfortowej sytuacji. Najważniejsze jest to, by poszanować jego osobistą godność. Poszczególne osoby różnie przyjmują złe wieści, ale zawsze towarzyszą temu negatywne emocje – rozmówca powinien dołożyć starań, aby je zminimalizować. Oczywiście, nie chodzi o to, by się nad kimś rozczulać i przyjmować przepraszający, współczujący ton. Rozmowę trzeba przeprowadzić uprzejmym, ale też i stanowczym głosem, dając jednoznacznie do zrozumienia, że decyzja jest ostateczna.

Rozmowa na osobności – rzeczowa i konkretna

Pracownik – zwłaszcza taki, który na rzecz firmy przepracował dłuższy czas – ma prawo poznać powody, dla których zostaje zwolniony. Należy je przedstawić zwięźle i rzeczowo. Cel spotkania zakomunikować należy mu na samym początku, bez wdawania się w zbędne dywagacje i tłumaczenia. W żadnym wypadku nie wolno tego robić przy osobach trzecich – w rachubę wchodzi wyłącznie rozmowa na osobności, w cztery oczy. Bardzo trzeba uważać na sposób dobierania takiego słownictwa, które w możliwie jak najmniejszym stopniu jest nacechowane negatywnie. Nie wolno zabraniać pracownikowi przedstawienia jego stanowiska. Dobrym posunięciem jest zaoferowanie wystawienia referencji oraz pomocy (na przykład w zakresie doradztwa zawodowego) – ważne jest to, by tych obietnic dotrzymać, więc lepiej ich nie składać, jeśli mają to być tylko słowa rzucane na wiatr. Rozmowy komunikującej zwolnienie nie należy przeciągnąć – 10 do 15 minut to maksimum.

Komentarze

  • […] ryzyko zatrudnienia kogoś, kto w rzeczywistości do danej pracy się nie nadaje, a jak wiadomo zwolnienie pracownika nie jest wcale proste i wymaga dopełnienia wielu […]

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.