< Wróć

Czy pracodawca może sprawdzać skrzynkę mailową pracownika?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Relacje pomiędzy pracownikami a pracodawcami wzbudzają niekiedy wiele kontrowersji – zwłaszcza wówczas, gdy poruszane zostają kwestie dotyczące kontrolowania pracownika, wykorzystywania przez niego służbowego sprzętu itp. Niektórzy pewne działania podejmowane przez pracodawców postrzegają jako naruszenie prywatności, niemniej jednak faktem jest to, że pracodawca ma prawo sprawdzać w jaki sposób jego podwładni wykorzystują czas pracy. Powinien być on przeznaczany wyłącznie na wykonywanie służbowych obowiązków – do tego zresztą zobowiązuje umowa o pracę.

Zakres kontroli

Oczywiście, pracodawca musi mieć na względzie prawa zatrudnionego pracownika. Odnosi się to między innymi do kontrolowania służbowej poczty elektronicznej pracownika – należy go poinformować, że w tej sprawie firma prowadzi nadzór i na czym on polega. W przeciwnym wypadku brak informacji w tym zakresie daje pracownikom podstawę do oskarżenia przełożonego o naruszanie dóbr osobistych. Pracodawca może sprawdzać służbową pocztę pracowników, posługując się tymi samymi hasłami i loginami co oni. Ma także prawo do takiego skonfigurowania ustawień poczty, aby kopia wiadomości zawsze zostawała na służbowym serwerze. Zdarza się i tak, że na służbowe skrzynki przychodzą prywatne wiadomości – tych pracodawca nie powinien czytać, a jeśli już zdarzy mu się to zrobić, treść powinien zachować dla siebie.

Obowiązki a rzeczywistość

Pracownik musi zdawać sobie sprawę z tego jakie obowiązki nakłada na niego nawiązanie stosunku pracy. Kolejna rzecz to taka, że służbowe komputery są własnością pracodawcy, ma on zatem prawo wiedzieć, co jest na nich przechowywane – odnosi się to też do zawartości firmowych skrzynek mailowych. Tymczasem jak pokazuje praktyka, większość pracowników korzysta z tych urządzeń w prywatnych celach. Jest to nagminnie spotykane zjawisko, które przekłada się w negatywny sposób na efektywność pracowników. Zamiast bowiem zajmować się tym, co powinni robić w pracy poświęcają czas na to, co nie ma niczego wspólnego z zawodowymi powinnościami.

Przeczytaj również

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.