Czy pracodawcy dają premie na święta?
Okres przedświąteczny to czas dużych wydatków dla większości Polaków, którzy hołdują tradycyjnym modelom spędzania Świąt Bożego Narodzenia. Należy powiedzieć, że urządzanie wspólnej, rodzinnej wigilii oraz dwóch dni świątecznych, pociąga za sobą spore koszty. Niektórzy z nas mają ten komfort, że na święta otrzymują dodatkowe pieniądze od pracodawców. Mogą one zostać przekazane w postaci bonów na zakupy, albo premii pieniężnej.
Premia świąteczna jest wyrazem uznania dla pracownika. Pracodawca w ten sposób motywuje go do efektywnej pracy po świętach i jednocześnie wskazuje, że szanuje jego pracę.
W czasach kryzysu coraz mniej pracodawców może sobie pozwolić na wypłacenie świątecznej premii czy zapewnienie swoim podwładnym z okazji Świąt Bożego Narodzenia, dodatkowych bonusów. Kodeks pracy nie nakłada na pracodawców w Polsce obowiązku premiowania pracowników na święta. Jest to jednak miły gest, który zostanie doceniony przez pracowników.
Około 30% pracowników liczy na to, że otrzyma premię świąteczną, jak wskazuje sondaż firmy badawczej Pentor. Jak będzie w praktyce? Być może owi pracownicy dostaną bonusy świąteczne, ale w wielu przypadkach będą one symboliczne, z uwagi na niekorzystną sytuację finansową wielu firm.