< Wróć

Co należy zrobić zmieniając siedzibę firmy

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Prawo do zmiany siedziby firmy przysługuje każdemu przedsiębiorcy, nie ma tu ograniczeń. Przyczyny podjęcia takiej decyzji bywają różne. Bardzo często w rachubę wchodzi kwestia związana ze sposobem rozliczania kosztów utrzymania lokalu. Jeżeli do tej pory firma zarejestrowana była pod adresem prywatnego domu lub mieszkania podatnika, musiał on wyliczać proporcje. W momencie natomiast, gdy miejsce prowadzenia działalności nie jest miejscem zamieszkania, koszty eksploatowania biura przedsiębiorca rozliczać może w stu procentach bez obowiązku wyliczania proporcji. W każdym bądź razie musi on pamiętać o tym, że zmiana siedziby firmy oznacza konieczność dopełnienia wielu formalności.

Zmiany w CEIDG

W pierwszej kolejności właściciel firmy jest zobowiązany zgłosić stosowne zmiany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Należy to zrobić za pomocą formularza CEIDG-1 – tego samo, który służy do rejestrowania firmy w urzędzie miasta lub gminy. Wniosek ten można złożyć zarówno osobiście, jak również poprzez pośrednika bądź wysyłając go tradycyjną pocztą lub elektronicznie. W przypadku standardowej wysyłki niezbędne jest notarialne potwierdzenie podpisu na dokumencie. Jeśli kogoś interesuje wysyłka elektroniczna, wówczas musi on posiadać podpis elektroniczny. Natomiast aby załatwienie sprawy powierzyć pośrednikowi, musi on mieć upoważnienie (uprzednio złożone w którymś z wymienionych wcześniej urzędów). Na złożenie formularza CEIDG-1 przedsiębiorca ma 7 dni od momentu, w którym zaistniały zmiany. Należy pamiętać, iż jeśli przy rejestracji firmy nie poda odrębnego adresu prowadzenia działalności, przyjmuje się, że jest on równoznaczny z adresem zamieszkania.

Co zgłaszać do urzędu skarbowego?

Zmiany, które zostaną dokonane w CEIDG zostają automatycznie przekazane do urzędu skarbowego i ZUS, w związku z czym przedsiębiorca nie musi składać w każdej z tych instytucji dodatkowych wniosków. Jednakże w przypadku, gdy podatnik prowadzi ewidencję sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, to adres siedziby musi zostać zmieniony także w urządzeniu rejestrującym oraz w jego książce serwisowej, o czym należy o tym powiadomić US. Przepisy nie precyzują, ile podatnik ma na to czasu, lecz im szybciej to zrobi, tym lepiej. W jego interesie leży ponadto poinformowanie kontrahentów i klientów o zaistniałych zmianach – nowe dane trzeba zamieszczać na fakturach i umowach. Konieczne jest wyrobienie sobie nowej pieczątki.

Przeczytaj również

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.