Czy paragon jest potrzebny do reklamacji?
Sytuacje, kiedy zakupiony przez klienta towar bądź usługa nie spełniają jego oczekiwań, gdyż są niezgodne z umową nie należą do rzadkości. Klient ma wówczas prawo do złożenia reklamacji. Przeważnie dowiaduje się, iż podstawą przyjęcia reklamacji jest okazanie paragonu fiskalnego bądź faktury VAT stanowiących dowód sprzedaży. Klienci często gubią paragony albo je wyrzucają, a także są informowani, że bez tego nie ma możliwości przyjęcia złożonej przez nich reklamacji. Tymczasem takie żądania wystawiane przez sprzedawców są bezpodstawne.
Reklamacja składana przez konsumenta
Przechowywanie rolek z kas fiskalnych przez określony przepisami czas jest jednym z obowiązków przedsiębiorców. Kupujący natomiast nie muszą gromadzić paragonów fiskalnych. Nie wszyscy jednak mają świadomość tego, że paragon wcale nie jest im potrzebny przy składaniu reklamacji. Klient powinien udowodnić, że dany towar został przez niego zakupiony u konkretnego sprzedawcy, ale może to zrobić w inny sposób. Z pomocą w tym momencie przyjdą wyciągi z rachunków kart płatniczych lub kredytowych, zeznania świadków bądź podpisane przez sprzedawców karty gwarancyjne. Na ustosunkowanie się do złożonej przez klienta reklamacji sprzedawca ma 14 dni. Jeśli tego nie zrobi, jest to traktowane jako uznanie roszczeń za zasadne. Nie wolno odmówić przyjęcia reklamacji z powodu braku paragonu, ale można to zrobić, jeśli nie został potwierdzony zakup w danym sklepie. Gdy klient przedłoży niezbędną dokumentację, reklamację trzeba rozpatrzyć ponownie.
Reklamacja składana przez przedsiębiorcę
W przypadku przedsiębiorców nabywających produkty lub usługi kwestia jest o tyle łatwiejsza, gdyż fakt wystawienia i odebrania faktury VAT jest zaksięgowany. U sprzedawcy znajduje się kopia dokumentu, a u nabywcy oryginał. Przedsiębiorca reklamujący nabyty towar nie musi jednak przedstawiać oryginału faktury – w zupełności wystarczy podanie jej numeru i daty wystawienia, w ostateczni można dołączyć ksero, ale to też nie jest konieczne. Sprzedawca nie ma prawa wymagać od nabywcy tego, by ten przekazał mu oryginał faktury.