Jak wystawiać duplikaty faktur?
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie wystawiania faktur i sposobu ich przechowywania, na początku obecnego roku zostało zmodyfikowane. W chwili obecnej więc istnieją zmienione zasady w tym zakresie, które obejmują między innymi wystawiania duplikatów faktur przez podatników.
Doprecyzowano tryb wystawiania duplikatów dokumentów księgowych, wskazując jednocześnie, kto jest zobowiązany i uprawniony do dokonania takiego procesu.
Duplikat faktury w dzisiejszych uwarunkowaniach prawnych może zostać wystawiony wyłącznie wówczas, gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie. Nie można wystawiać duplikatu wtedy, gdy podmiot jest w posiadaniu oryginału faktury. Druga strona transakcji nie ma prawa odmówić wystawienia duplikatu, jeśli we wniosku o jego wydanie podatnik wskaże, że poprzedni egzemplarz faktury uległ zniszczeniu lub zaginął.
Teoretycznie, przyjmuje się, że duplikaty faktury można wystawiać do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, z którym związana jest faktura. W przepisach prawa termin ten nie został uszczegółowiony w sposób jednoznaczny. Stąd też specjaliści z zakresu rachunkowości i prawa podatkowego przyjmują, że 5-letni okres na wystawienie duplikatu faktury będzie odpowiedni.