< Wróć

Czy towar w sklepie musi mieć podaną cenę?

[Głosów: 0   Average: 0/5]

W styczniu 2013 r. weszła w życie znowelizowana ustawa o cenach. W myśl zmodyfikowanych przepisów sprzedawcy nie mają obowiązku umieszczania cen na pojedynczych produktach – a tak właśnie było do tej pory. Muszą jednak pamiętać o tym, aby ceny były wyeksponowane w taki sposób, by klient nie miał żadnych wątpliwości co do tego, ile dany towar kosztuje. Przedsiębiorcy bardzo sobie chwalą powyższe zmiany, gdyż – jak twierdzą – znacząco ułatwiają one funkcjonowanie placówek handlowych.

Obowiązek informowania o cenach

Bez względu na to czy w sklepie znajduje się kasa fiskalna, czy nie sprzedawca nie musi już znakować metką z ceną każdego towaru z osobna. Nie zwalania go to jednak z obowiązku udzielania klientom rzetelnych informacji o cenach produktów. Ceny mają być eksponowane tak, aby były całkowicie czytelne. Jeżeli zdarzy się sytuacja, że cena przy kasie okazuje się wyższa niż ta podana na półce, wówczas sprzedawca nie może zażądać od klienta uiszczenia opłaty za towar po cenie wyższej. W ostateczności klient może interweniować w tej sprawie u rzecznika praw konsumentów – sklep będzie musiał zwrócić mu różnicę. Konsumenci często nie mają świadomości przysługujących im praw i za uzasadnione przyjmują tłumaczenia, iż obsługa sklepu nie zdążyła zmienić cen z promocyjnych na „normalne”.

Czy zmiany są korzystne?

Konieczność umieszczania cen na każdej sztuce towaru była dla pracowników sklepów bardzo uciążliwa, ponieważ czynność ta zabierała dużo czasu. Dodatkowo zmiany cen sprawiały, że na starą metkę trzeba było naklejać nową, z aktualną ceną. Brak metki z ceną groził nałożeniem mandatu przez urząd skarbowy. Obecnie coraz więcej sklepów stosuje rozwiązanie w postaci czytników kodów kreskowych – dzięki temu w szybki sposób można się zorientować z jakim wydatkiem wiąże się zakup danego produktu. Czytniki są obecne nie tylko w super- i hipermarketach, ale również i w mniejszych sklepach. Zmiany w przepisach o cenach z punktu widzenia przedsiębiorców redukują nie tylko ilość obowiązków, ale też i koszty prowadzenia działalności.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.