Czy odsetki od kredytu są kosztem podatkowym?
Polscy przedsiębiorcy często narzekają, że nakładane są na nich coraz to nowe obowiązki przy jednoczesnym odbieraniu im kolejnych przywilejów – chodzi w tym momencie o koszty uzyskania przychodu i o to, co do tego katalogu jest zaliczane. Ponieważ przedsiębiorcy często korzystają ze wsparcia w postaci rozmaitych kredytów, powstaje pytanie czy odsetki od nich są kosztem uzyskania przychodu.
Kredyty a koszty uzyskania przychodu
Wspomniana powyżej kwestia – podobnie jak np. to czy odsetki od lokaty są przychodem – wzbudza u osób prowadzących działalność gospodarczą wiele wątpliwości. Na początek należałoby przypomnieć, czym są w rozumieniu prawa koszty uzyskania przychodu. Poza pewnymi wyjątkami są to generalnie wszystkie koszty jakie przedsiębiorca ponosi albo w celu osiągnięcia przychodu, albo zabezpieczenia źródła przychodów. Sam w sobie kredyt nie jest traktowany w kategoriach źródła przychodu, co innego natomiast związane z nim opłaty. Do nich zaliczane są m. in. odsetki. Mogą one zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, ale tylko pod pewnymi warunkami.
Ważne warunki do spełnienia
Po pierwsze – przedsiębiorca musi dysponować stosowną dokumentacją odnoszącą się do kredytu. Po drugie – odsetki można zaksięgować w kosztach jedynie wówczas, gdy są one zapłacone. Po trzecie – zaciągnięty przez przedsiębiorcę kredyt musi być wykorzystany na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Banki w swoich ofertach posiadają zarówno kredyty adresowane do firm, jak i konsumpcyjne. Nie zawsze udaje się przedsiębiorcy otrzymać typowo firmowy kredyt i pozostaje mu jedynie kredyt konsumpcyjny. Jeżeli jednak udowodni, że uzyskane z tego tytułu środki przeznaczył na cele związane z działalnością gospodarczą, wówczas odsetki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Musi mieć jednak solidną dokumentację. Co się zaś tyczy kredytów inwestycyjnych, które zostają przeznaczone na zakup środka trwałego lub jego wytworzenie, to odsetki jakie przedsiębiorca płaci zanim jeszcze dany środek trwały trafi do ewidencji firmy, ująć można w kosztach dopiero wtedy, gdy są dokonywane odpisy amortyzacyjne.