< Wróć

Czy pracownik uzyska prawo do emerytury?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Rozwiązanie stosunku pracy nie jest wymagane, aby pracownik mógł przejść na emeryturę lub wcześniejszą emeryturę. Pobieranie świadczenia emerytalnego z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego nie jest okolicznością wyłączającą możliwość podejmowania lub kontynuowania pracy zawodowej.

Jeśli pracownik udokumentuje odpowiednio długi okres składkowy i nieskładkowy, może przejść na emeryturę bez konieczności rozwiązywania stosunku dotychczas wykonywanej pracy. Przy przechodzeniu na wcześniejszą emeryturę, pracownik zobowiązany jest dodatkowo, prócz dokumentacji okresów składkowych i nieskładkowych, przedstawić w organie emerytalnym udokumentowanie okresu zatrudnienia w szczególnych warunkach, ukończenie przewidzianego dla wcześniejszej emerytury wieku oraz fakt nieprzystąpienia do OFE. Może też złożyć stosowny wniosek o przekazanie zgromadzonych środków.

Prawo do emerytury może zostać ustalone bez zrywania stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą, ale w świetle ustawy emerytalnej, ulegnie ono zawieszeniu, bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego.

W praktyce, bez rozwiązania stosunku pracy organ emerytalny nie wypłaci przyznanej emerytury.

Przeczytaj również

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.