< Wróć

Alkomat w kosztach firmy

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Spożywanie przez pracowników alkoholu w godzinach pracy bądź na terenie zakładu pracy stanowi bardzo poważne naruszenie regulaminu zakładowego, aczkolwiek takie sytuacje do rzadkości nie należą. Każdy pracodawca musi mieć na uwadze to, że i on będzie musiał stawić czoła temu problemowi. Przestrzegania przepisów można wymagać na różne sposoby, a jednym z nich jest badanie pracowników za pomocą alkomatu.

Czy można badać pracownika alkomatem?

Na początek koniecznie należy zaznaczyć, iż kwestia badań alkomatem jest dość skomplikowana – obowiązujące przepisy nie dają pracodawcom wolnej ręki w tym zakresie. Badaniu poddać można pracownika wtedy, jeśli wyrazi on na to zgodę. W przypadku jej braku pozostają dwa rozwiązania. Po pierwsze – trzeba udowodnić pracownikowi w inny sposób, że w godzinach pracy znajdował się pod wpływem alkoholu. Tutaj pomocne okazać się mogą zeznania świadków. Po drugie – pracodawca ma prawo wezwać policję, która posiada uprawnienia do przeprowadzania badań alkomatem; wówczas pracownik odmówić nie może.

Rozliczenie zakupu alkomatu

Wielu pracodawców decyduje się na zakup alkomatu i tutaj pojawia się często pytanie o to czy taki zakup stanowi koszt podatkowy. Należy pamiętać o tym, iż za takowy koszt uznać można jedynie te wydatki, które są w bezpośredni sposób związane z prowadzeniem danej działalności gospodarczej i są ponoszone po to, by osiągnąć przychód lub zabezpieczyć źródło przychodu (od tej zasady są pewne wyjątki). Jeśli chodzi o zakup alkomatu, to generalnie interpretacja przepisów w tym kontekście wypada na korzyść podatników. Oznacza to, iż zakup alkomatu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Niemniej jednak muszą zostać tutaj spełnione dwa niezwykle ważne warunki. Alkomat musi zatem bezwzględnie posiadać atest. Kolejna przesłanka nawiązuje do regulaminu zakładu pracy. Pracodawca powinien zadbać o to, by znalazły się w nim zapisy odnoszące się do przepisów o wychowywaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Obowiązkiem każdego pracownika jest znajomość zakładowego regulaminu i stosowanie się do jego postanowień.

Przeczytaj również

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.