Kilometrówka 2014
Ci, którzy oczekują podniesienia stawek kilometrówki nie powinni raczej spodziewać się zmian. Co prawda nie zostały jeszcze oficjalnie podane stawki, które będą obowiązywać w 2014 r., aczkolwiek nie ma co liczyć na to, że resort finansów wreszcie zechce pójść w tej kwestii przedsiębiorcom na rękę.
Bez zmian od 2007 r.
Na to, że na zmiany się nie zanosi wskazują utrzymujące się już od kilku lat tendencje. Mówiąc innymi słowy, stawki kilometrówki od 2007 r. są zamrożone – pomimo tego, iż od tamtego czasu koszty utrzymania samochodów znacząco wzrosły. Kilometrówkę wylicza się w ten sposób, że mnoży się liczbę kilometrów przejechanych w celach służbowych przez stawkę za 1 km przebiegu. Od 2007 r. stawki te wynoszą: 0,5214 zł/1 km dla aut osobowych o pojemności skokowej silnika nie przekraczającej 900 cm3, 0,8358 zł/1 km dla aut osobowych o pojemności skokowej silnika większej niż 900 cm3, 0,2302 zł/1 km dla motocykli i 0,1382 zł/1 km dla motorowerów. Zważywszy na to jakie trzeba ponosić wydatki na utrzymanie pojazdu, są to kwoty stanowczo za niskie.
Co na to resort finansów?
W ten sposób są rozliczane samochody, które po pierwsze – nie figurują w ewidencji środków trwałych firmy, a są wykorzystywane do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a po drugie – stanowią prywatną własność pracowników, ale też są używane do celów służbowych. Oczywiście, pracodawca może wypłacić pracownikowi pełną kwotę z tytułu odbycia podróży służbowej, ale wszystko to, co zostanie wypłacone ponad limit stanowi dla pracownika przychód podlegający opodatkowaniu. Chociaż o to, by kilometrówka została zwiększona apelują i przedsiębiorcy, i Ministerstwo Transportu, Ministerstwo Finansów tłumaczy się na różne sposoby. Przytacza argumenty, że budżetu państwa nie stać na takie podwyżki, a poza tym trzeba się trzymać unijnych procedur nadmiernego deficytu. Kto zatem na tym wszystkim zyskuje? Póki co, zwycięzca jest tylko jeden – a mianowicie fiskus. Niejednokrotnie pojawiają się opinie, że jest to kolejny przejaw fiskalizmu w polityce prowadzonej przez rząd.
3anchorage
3branches