Kto płaci za mandat pracownika?
Każdy, kto siada za kierownicą jest zobowiązany do przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Nie ma w tym momencie znaczenia to czy ktoś prowadzi auto prywatne, czy też służbowe. Naruszenie przepisów grozi konsekwencjami – można np. spodziewać się mandatu. O ile kwestia dotycząca jego uregulowania w przypadku podróżowania samochodami prywatnymi nie budzi żadnych wątpliwości, o tyle inaczej jest przy podróżach odbywanych pojazdami firmowymi.
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów
Przy tej okazji często pojawia się pytanie o kto, kto płaci mandat – pracownik, który kierował pojazdem, czy pracodawca? Generalnie rzecz biorąc zasada jest taka, że odpowiedzialność za naruszenie przepisów spoczywa na osobie, która się tego dopuściła. Tak więc to czy ktoś jechał autem służbowym, czy prywatnym jest w tym momencie drugorzędną sprawą. Pracodawca nie ma zatem obowiązku regulowania takich należności za pracownika. Nierzadko jednak pracodawcy płacą, ponieważ w przeciwnym razie grozić im mogą znacznie poważniejsze konsekwencje, np. policja zatrzyma pojazd, a to narazi firmę na straty. W takiej sytuacji pracodawca ma prawo domagać się od pracownika zwrotu poniesionych wydatków. Na pewno nie jest dobrym rozwiązaniem próba zatajenia przed policją danych osoby, która w momencie popełnienia wykroczenia prowadziła samochód – pracodawca musi się wtedy liczyć z nałożeniem na niego wysokiej kary finansowej. Zapłaconego mandatu nie można zaliczyć na poczet kosztów uzyskania przychodu.
Transport drogowy
Warto przy tej sposobności wspomnieć jeszcze jak sprawa wygląda w przypadku transportu drogowego (krajowego i międzynarodowego). Za naruszenie przepisów odpowiadają tu głównie przewoźnicy. To oni płacą kary, chociaż istnieje odstępstwo od tej zasady. Jeżeli kara stanowi rezultat zaniedbania lub celowego działania ze strony pracownika, to on ponosi z tego tytułu odpowiedzialność. Kierowca musi zatem pamiętać o tym, by mieć przy sobie wymagane dokumenty (takie jak np. karta kierowcy) oraz przestrzegać zasad użytkowania tachografów i dotyczących limitów prowadzenia pojazdu.