Jak otworzyć własny kebab?
W dzisiejszych czasach mnóstwo osób szuka rozwiązań, które zapewnią zarobki na przyzwoitym poziomie. Wielu osobom szansą wydaje się działalność w branży gastronomicznej, np. bar kebabowy. Takie jedzenie ma obecnie wielu zwolenników – kebaby zaliczane do fast foodów cieszą się dużą popularnością. O czym zatem należy pamiętać, decydując się na uruchomienie takiego lokalu?
Jak otworzyć punkt z kebabami?
Na początek trzeba mieć na uwadze wymogi natury formalnej – z tym wiąże się prowadzenie działalności gospodarczej bez względu na jej charakter. Niezbędne jest więc zarejestrowanie firmy – w tym celu wypełnia się we właściwym urzędzie miasta lub gminy specjalny formularz CEIDG-1. Nie obejdzie się też bez wizyty w ZUS-ie i w urzędzie skarbowym. Nie wolno zapomnieć, iż działalność gastronomiczna podlega przepisom sanitarnym, które regulują szereg kwestii takich jak m. in. jakość wody w lokalu, uprawnienia osób pracujących z żywnością, stan techniczny lokalu i znajdujących się w nim instalacji etc. Trzeba wydzielić miejsce na toaletę, zaplecze gospodarcze dla pracowników itp. Najlepiej udać się do sanepidu i dopytać o wszystko samemu. Kiedy znajdzie się już odpowiedni lokal, w sanepidzie należy złożyć projekt technologiczny – przygotowany samodzielnie lub przez specjalistę (w tym drugim przypadku wiąże się to z poniesieniem wydatków przeciętnie od 1500 do 2000 zł). Nie wolno rozpocząć działalności, dopóki nie będzie potwierdzenia ze strony sanepidu.
Koszty założenia punktu z kebabami
Kluczową sprawą jest zatem znalezienie lokalu, które spełnia nie tylko sanitarne wymogi, ale jest też położny jest w atrakcyjnym miejscu. Dla gastronomii lokalizacja to podstawa – bar kebabowy może się znajdować przy trasach szybkiego ruchu, przy atrakcjach turystycznych, centrach handlowych, uczelniach itd. – generalnie tam, gdzie jest dużo ludzi. Od lokalizacji jest uzależniony koszt utrzymania lokalu. Co się zaś tyczy jego powierzchni, powinno być to minimum 16 m kw (jeśli ktoś myśli tylko o sprzedaży z okienka, może być to i mniej). Potrzebne jest także stosowne wyposażenie, na które składa się wiele elementów – pionowy grill, lodówka, zamrażarka, stoliki i krzesła itp. Na profesjonalny grill trzeba wydać kilka tysięcy złotych. Modele gazowe są droższe o elektrycznych średnio o 1000 zł, liczy się też marka producenta. Dobrze jest mieć na to przygotowanych ok. 6 tys. zł. Koszt urządzenia małego lokalu to co najmniej 30 tys. zł. Trzeba ponadto znaleźć solidnych dostawców mięsa, napojów i innych niezbędnych produktów. Im smaczniejsze jedzenie (i im bardziej przystępne jest cenowo dla klienta), tym większe są jego szanse rynku, w związku z czym nieodzowne jest zatrudnienie dobrego kucharza. Lokal powinien oferować nie tylko możliwość zjedzenia posiłku na miejscu, ale też zapakowania go na wynos oraz zamówienia przez telefon (opcjonalnie też przez Internet). Jakich zysków można się spodziewać? Jak pokazuje praktyka, jest to od 40 do 50 procent obrotów. O dochodowym biznesie można mówić wtedy, gdy czynsz za lokal nie wynosi więcej niż 15 procent dochodów ze sprzedaży.
Jak promować sklep z kebabami?
W kwestii promowania baru kebabowego opcji do wyboru jest mnóstwo – w zależności od finansowych możliwości właściciela. Dobrze sprawdzają się ulotki – zwłaszcza wówczas, gdy jedzenie można zamówić telefonicznie (należy pamiętać o tym, by cennik był aktualny). Dobrym pomysłem jest wykorzystywanie do celów marketingowych lokalnej prasy oraz Internetu. Najlepszą reklamę stanowią jednak zadowoleni klienci – jeśli lokal oferuje smaczne jedzenie, wieści o tym rozchodzą się szybko.
2astrologer