< Wróć

Kto ponosi koszt przesyłki zwrotu towaru do sklepu internetowego?

Wielu Polaków robi zakupy w sklepach internetowych. Taką formę zaopatrywania się w rozmaite produkty cenią sobie z wielu względów – głównie dlatego, że jest to wygodne i pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Zdarza się jednak tak, że towar zakupiony online nie spełnił oczekiwań klienta lub okazało się, że nie jest on zgodny z opisem – wówczas klient powinien pamiętać o tym, iż ma prawo go zwrócić. Co to oznacza i z jakimi kosztami się to wiąże?

Przede wszystkim zwrot towaru do sklepu internetowego może nastąpić w ramach odstąpienia od umowy, na co klient ma 10 dni liczonych od dna wydania towaru (lub od dnia zawarcia umowy, która dotyczy świadczenia określonych usług). Sprzedawca ma obowiązek poinformowania o tym klienta – w przeciwnym razie na zwrot towaru są 3 miesiące. Klient nie musi się tłumaczyć, dlaczego od umowy odstąpił, ale musi poinformować o tym sprzedawcę pisemnie. Odstąpienie od umowy jest równoznaczne ze zgodą na zwrot towaru, a tu często pojawia się pytanie – kto za to płaci?

W polskich przepisach na próżno szukać szczegółowych informacji dotyczących tej kwestii. Z tego też właśnie względu konieczne jest uwzględnienie celów dyrektywy UE w tej sprawie – w oparciu o tę dyrektywę zostały stworzone przepisy obowiązujące w Polsce. W związku z tym sprzedawca nie może obarczyć klienta odstępującego od umowy innymi kosztami aniżeli koszty wysyłki zwrotnej towaru. W tym miejscu ważna uwaga: w myśl nowej dyrektywy unijnej o prawach przysługujących konsumentowi zwrot kosztów odesłania towaru jest przez klienta ponoszony tylko wtedy, kiedy sprzedawca go o tym poinformował. Na zwrócenie klientowi uiszczonej przez niego kwoty (cena towaru plus koszty wysyłki do konsumenta) sprzedawca ma 14 dni od dnia, w którym klient odstąpił od umowy. Nie wolno przy tym zapomnieć o tym, iż sprzedawca nie jest zobligowany do zwrotu dodatkowych kosztów, jeśli klient wybrał odmienny sposób dostawy niż najtańsza dostawa standardowa – czyli np. dopłat za przesyłkę kurierską nie musi zwracać.

Komentarze

  • […] których interesuje zwrot towaru do sklepu internetowego bądź jego wymiana muszą pamiętać o paru istotnych kwestiach. Przede wszystkim z 10 do 14 dni […]

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.