Biznesplan gospodarstwa agroturystycznego
Gospodarstwo agroturystyczne to obecnie jedna z popularniejszych form działalności gospodarczej. Jest to jednak przedsięwzięcie wymagające poniesienia dużych nakładów finansowych, w związku z czym najczęściej zachodzi konieczność pozyskania inwestora, np. banku, który udzieli kredytu. W tym celu niezbędne jest przygotowanie biznesplanu – nie ma co prawda odgórnie obowiązujących wzorów, ale warto zwrócić uwagę na pewne elementy, które w takim dokumencie powinny się znaleźć.
1. Opis przedsięwzięcia.
W tym punkcie należy uwzględnić następujące aspekty:
– najważniejsze cele przyświecające przedsiębiorcy, np. utworzenie miejsc pracy, stworzenie turystom możliwości odpoczynku w pięknym otoczeniu,
– szanse i zagrożenia,
– przewidywane koszty jakie trzeba będzie ponieść przy uruchamianiu przedsięwzięcia (z uwzględnieniem poszczególnych pozycji, np. remontu pokoi, zakupu sprzętu rekreacyjnego etc.).
2. Informacje o przedsiębiorcy – jego oznaczenie (imię i nazwisko/nazwa firmy), adres, numer NIP, REGON, status prawny, przedmiot i zasięg działalności, sytuacja materialna.
3. Analiza rynku.
To bardzo ważna część, którą musi zawierać biznesplan. Składa się na nią kilka elementów:
– opis oferty – należy przedstawić przedsięwzięcie pod kątem tego, co będą mieć do dyspozycji goście, a więc m. in. ilość miejsc noclegowych, dodatkowe opcje w postaci ogniska, grilla, atrakcji dla dzieci, wypożyczalni sprzętu itd.,
– charakterystyka grupy docelowej – trzeba tutaj opisać klientów, do których gospodarstwo kieruje swoją ofertę,
– konkurencja – czy w najbliższej okolicy funkcjonują już podobne przedsięwzięcia, a jeśli tak, to jakie i na ile konkurencyjne; czy potrzeby klientów są zaspokojone,
– opis terenu, na którym będzie się znajdować gospodarstwo agroturystyczne – w jakiej części kraju znajduje się ten obszar, jakie są największe jego atuty, zabytki, ciekawe miejsca, szlaki turystyczne itp.,
– możliwości w zakresie aktywnego wypoczynku i rekreacji.
4. Plan marketingowy.
W tej części biznesplanu należy ująć takie elementy jak:
– strategia cenowa – jakie ceny za poszczególne usługi zostaną zaproponowane klientom i jak prezentują się one na tle konkurencji na danym obszarze,
– działania promocyjne – czyli sposoby na promowanie gospodarstwa mające na celu pozyskanie klientów, np. strona internetowa, ogłoszenia w prasie, ulotki, uczestnictwo w giełdach turystycznych i targach, promocje itp.
5. Profil działalności – jakie dokładnie funkcje będzie spełniać gospodarstwo agroturystyczne, jaki potrzeby klientów będzie zaspokajać, jak przedstawia się kwestia wyżywienia.
6. Zatrudnienie pracowników – kto będzie prowadził gospodarstwo i przy czyjej pomocy, czy będą to stali pracownicy, czy sezonowi, jaki jest planowany rodzaj ich zatrudnienia (np. umowa o pracę, umowa cywilnoprawna) i zakres obowiązków (np. pomoc kuchenna), przewidywane wynagrodzenie.
7. Techniczny plan przedsięwzięcia – czyli przedstawione w skrócie kolejne kroki realizacji przedsięwzięcia takie jak złożenie wniosku o dofinansowanie, przystosowanie budynku i otoczenia na potrzeby gospodarstwa agroturystycznego, złożenie wniosku o przyjęcie do Stowarzyszenia Gospodarstw Agroturystycznych, rozpoczęcie działań promocyjnych.
3essential