Jak zaksięgować zakup telefonu na raty?
Zakup telefonu komórkowego za przysłowiową złotówkę nie jest niczym innym jak zakupem na raty. Powinni mieć to na uwadze przedsiębiorcy kupujący w ten sposób telefony na firmę – raty są doliczane do opłat abonamentowych, które trzeba uiszczać co miesiąc. Przepisy wymagają, by transakcje jakimi są zakupy na raty rozliczać w księdze przychodów i rozchodów.
Faktura z pełną wartością towaru
Podobnie jak w przypadku takich zobowiązań jak np. podatek od dochodu, tak samo i przy zakupach na firmę przedsiębiorca jest zobligowany do przestrzegania pewnych zasad. Kupując na raty telefon, przedsiębiorca otrzymuje fakturę, na której figuruje pełna wartość towaru, aczkolwiek w pozycji „zapłacono” umieszczona jest jedynie kwota, którą podatnik uiścił z tytułu pierwszej raty. Informacje na temat kolejnych rat i terminów ich spłat są ujmowane w specjalnym harmonogramie bądź dołączane do faktur – przy czym nie stanowią ich pozycji.
Księgowanie faktury w kwocie netto lub brutto
W KPiR pełna kwota wynikająca z faktury wymaga uwzględnienia jej w kolumnie 13 przewidzianej na inne wydatki związane z działalnością gospodarczą. Terminem płatności jest termin płatności ostatniej raty. Faktura z pełną wartością towaru jest przez płatników VAT księgowana w wartości netto. Jeśli zaś przedsiębiorca nie jest płatnikiem VAT, wówczas księguje ją w kwocie brutto. Trzeba też pamiętać o tym, że w sytuacji, gdy wartość zakupionej rzeczy jest większa niż 3500 zł, wówczas jej zakup jest traktowany jak zakup środka trwałego – podlega on odpisom amortyzacyjnym.
Dowód korekty kosztu
Zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia 2013 r. przepisami przedsiębiorca ma ściśle określony czas na uiszczenie opłaty za towary bądź usługi – jest to 30 dni od daty płatności, gdy okres płatności jest krótszy niż 60 dni. Jeżeli tego nie zrobi, wówczas o nieopłaconą część pomniejsza koszty uzyskania przychodu. Zasada ta odnosi się także do zakupów na raty. Przy spłacie kolejnej raty jej koszt można ująć w takiej części, w jakiej została opłacona. Bardzo ważne w tym momencie jest to, aby nie zapomnieć o wystawieniu dowodu korekty kosztu – dokument ten stanowi podstawę zapisu w KPiR. Opłacając każdą kolejną ratę i uwzględniając ją w KPiR, trzeba bazować na wspomnianym powyżej dowodzie korekty kosztu plus dołączonym do niego dowodzie opłacenia raty.