Jak założyć warsztat mechaniczny?
Samochodów na polskich drogach systematycznie przybywa. Mają one jednak do siebie to, że nie są bezawaryjne, poza tym wymagają systematycznych przeglądów. Gdzie wówczas udaje się kierowca? Oczywiście do warsztatu – w dzisiejszych czasach to dochodowy interes, nic więc zatem dziwnego, że wiele osób zastanawia się nad prowadzeniem tej formy działalności gospodarczej.
Jak otworzyć warsztat mechaniczny?
Aby wspomniany pomysł na biznes wdrożyć w życie, teoretycznie nie jest potrzebne odpowiednie wykształcenie i umiejętności, niemniej jednak w praktyce okazują się one niezwykle pomocne – takiemu właścicielowi łatwiej jest nadzorować pracowników i zajmować się obsługą klientów. Przed przystąpieniem do załatwiania formalności należy dokonać analizy rynku (działania konkurencji, dostawcy części itp.) oraz sporządzić biznesplan, uwzględniając w nim wszelakie aspekty związane z prowadzeniem warsztatu, w tym także i finansowe. Warto zawczasu rozejrzeć się za odpowiednim lokalem i jego wyposażeniem. Trzeba wiedzieć, na czym się stoi, zanim firma zostanie zarejestrowana. Tego natomiast należy dokonać w urzędzie miasta/gminy poprzez wypełnienie formularza CEIDG-1. Konieczne będzie także złożenie wizyt w urzędzie skarbowym oraz w ZUS-ie.
W urzędzie miasta/gminy trzeba ponadto złożyć wniosek o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia. O ile rejestracja firmy jest bezpłatna, o tyle za takowe zezwolenie trzeba zapłacić – koszt kształtuje się w granicy od 6 do 12 tys. zł. Na wydanie decyzji czeka się natomiast od 90 do 180 dni. Zanim warsztat ruszy pełną parą, właściciel musi oszacować ilość odpadów jaka będzie ubocznym efektem działalności, ponieważ trzeba złożyć do Urzędu Marszałkowskiego/starostwa powiatowego informację w tej sprawie. W sytuacji, gdy ilość odpadów wynosi więcej niż 100 kg, a mniej niż 1000 kg w skali rocznej, przedsiębiorca musi mieć program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, poza tym zobligowany jest do uzyskania zezwolenia na gospodarowanie odpadami niebezpiecznymi. Opłata za taką decyzję wynosi 505 zł. Na tym nie koniec. Jeżeli warsztat będzie miał w swojej ofercie malowanie i lakierowanie pojazdów, potrzebować będzie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza.
Koszty założenia warsztatu mechanicznego
Warsztat samochodowy to kosztowne przedsięwzięcie. Lokal przeznaczony pod taką działalność musi spełniać odpowiednie warunki. Potrzebne będą nie tylko pomieszczenia biurowe, ale też magazynowe oraz stanowiska do obsługi pojazdów (z podnośnikami lub kanałami). Jak podkreślają osoby prowadzące warsztaty, 100 m kw. to absolutne minimum. Koszt wynajmu takiego lokalu to kilka tysięcy złotych – ostatecznie jest uzależniony od wielu czynników, głównie od lokalizacji. Im atrakcyjniejsza, tym cena wyższa. Warsztat najlepiej otworzyć w niedalekim sąsiedztwie osiedli mieszkalnych bądź giełd motoryzacyjnych.
Kolejna sprawa to wyposażenie warsztatu. Na nie można wydać nawet 100 tys. zł. Dla przykładu za program do danej marki samochodu (każda marka wymaga oddzielnego programu) trzeba zapłacić ok. 3 tys. zł, za dobry podnośnik – ok. 8 tys. zł, za kompresor – ok. 800 zł, za urządzenie do geometrii kół – ok. 30 tys. zł, za analizator spalin – ok. 20 tys. zł. Do tego wszystkiego dochodzą koszty zatrudnienia pracowników plus bieżące wydatki (zakup części, stałe opłaty – to co najmniej 10 tys. zł miesięcznie).
Jak promować warsztat mechaniczny?
Planując budżet inwestycji, nie wolno zapomnieć o funduszach na promocję. Warsztat samochodowy można reklamować na wiele sposobów. Oczywiście powinien on posiadać własną stronę internetową – jej stworzenie oraz administrowanie nią najlepiej powierzyć profesjonalistom. Oni też zadbają o to, by witryna była widoczna w sieci. Reklamy na portalach społecznościowych to także dobry pomysł. Oprócz tego nie wolno zapomnieć i o tradycyjnych formach promocji takich jak ulotki, bannery czy ogłoszenia w prasie.