Jak założyć punkt kredytowy?
W poszukiwaniu rentownego pomysłu na biznes, który jednocześnie nie będzie wymagał już na samym początku zainwestowania bardzo dużych pieniędzy, przyszli przedsiębiorcy często biorą pod uwagę rynek usług finansowych. Tu zaś opcji do wyboru jest wiele, a jedną z nich jest uruchomienie punktu kredytowego.
Jak otworzyć punkt kredytowy?
Decydując się na takie przedsięwzięcie, trzeba liczyć się z wieloma rzeczami, m. in. z tym, że aktualnie w tej branży panuje ogromna konkurencja, zaś rynek w bardzo wysokim stopniu jest nasycony tego rodzaju usługami. Nie będzie zatem łatwo. Kluczową sprawą jest w tym momencie zdefiniowanie potencjalnej grupy docelowej, co z kolei pozwoli określić zakres świadczonych usług – czy będzie on w miarę możliwości jak najbardziej poszerzony i urozmaicony, czy też zawężony do ściśle określonych produktów takich jak np. kredyt dla firmy. Bardzo istotne w omawianym kontekście jest także to czy działalność będzie prowadzona samodzielnie, czy z partnerem. Wiele osób decyduje się na początek na nawiązanie współpracy z brokerem, co jest wygodne z uwagi na posiadane przez niego kontakty. W późniejszej fazie, mając już pewne doświadczenie i rozeznanie, można podjąć się współpracy tylko z tymi instytucjami finansowymi, których oferta wzbudza największe zainteresowanie wśród klientów.
Można również pokusić się o nawiązanie współpracy z bankami – na zasadzie uruchomienia placówki partnerskiej. Ofert współpracy w tym zakresie jest sporo, aczkolwiek najbardziej opłaca się celować w takie, które gwarantują pomoc i wsparcie na różnych etapach prowadzenia działalności.
Oczywiście, nie wolno zapomnieć o takich kwestiach jak analiza rynku pod kątem konkurencji czy przygotowanie profesjonalnego biznesplanu. Dopiero wówczas można przystąpić do załatwiania formalności. W tym celu trzeba się udać do urzędu miasta lub gminy i wypełnić tam formularz CEIDG-1, a następnie do urzędu skarbowego oraz ZUS-u, by dopełnić pozostałych formalności.
Koszty założenia punktu kredytowego
Koszt uruchomienia punktu kredytowego jest uzależniony od wielu czynników – przede wszystkim od jego lokalizacji. Wiadomo, że powinien się on znajdować w atrakcyjnym miejscu, gdzie każdego dnia przewija się dużo ludzi. Im większa miejscowość, tym drożej – generalnie jednak na wynajem trzeba mieć przeznaczone od tysiąca złotych w górę miesięcznie. Biuro trzeba urządzić i wyposażyć, co pochłonie kilka tysięcy złotych. Prowadząc działalność, nie wolno zapomnieć o stałych opłatach jak np. opłaty licznikowe, składki ZUS czy wydatki na bieżącą działalność. Ponadto w budżecie trzeba mieć też przeznaczone środki na promocję. Osoby, które zdecydowały się na prowadzenie placówki w ramach współpracy z wybranym bankiem, niejednokrotnie podkreślają, że uruchomić punkt można przy stosunkowo niedużych nakładach finansowych – niektórym udało się to już za 10 tys. zł, inni natomiast potrzebowali więcej pieniędzy.
Jak promować punkt kredytowy?
Punkt kredytowy można promować na różne sposoby – bardzo ważne jest to, aby ciągłość działań została nieustannie zachowana. Bardzo dobrze sprawdzają się w takim układzie tradycyjne formy reklamy – ulotki, ogłoszenia (w prasie, na słupach ogłoszeniowych) czy bannery. Oprócz tego trzeba mieć na względzie to, że w dzisiejszych czasach interesujących ich usług ludzie szukają za pośrednictwem Internetu. Kalkuluje się zatem zainwestować w profesjonalną stronę internetową oraz w działania mające na celu zapewnić jej jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.