< Wróć

Ewidencja czasu pracy kierowcy

[Głosów: 0   Average: 0/5]

Zawód kierowcy jest zawodem z wielu względów bardzo specyficznym – m. in. dlatego, że w tym przypadku godzin pracy nie da się wcisnąć w ścisłe ramy czasowe. O ile zatem ewidencjonowanie czasu pracy osób wykonujących pracę w stałym miejscu nie jest jakimkolwiek problemem, o tyle w przypadku kierowców bywa to niekiedy dosyć kłopotliwą kwestią.

Zmiany w przepisach

W 2009 r. do ustawy o ewidencji czasu pracy zostały wprowadzone zmiany – była to w dużej mierze zasługa samych przewoźników, którzy domagali się m. in. tego, by podejście do ewidencjonowania ich czasu pracy uelastyczniono. W tym też celu przewoźnicy zostali zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji w klasycznej postaci. Powodowało to jednak pojawienie się wielu wątpliwości i trudności. Z czego one wynikają? Należy tu wskazać na kilka istotnych spraw. Zacząć zaś trzeba od form w jakich prowadzona jest ewidencja czasu pracy kierowców. Znajdują tu zastosowanie: zapisy na wykresówkach, wydruki danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego, pliki pobrane z karty kierowcy i tachografu cyfrowego, inne dokumenty potwierdzające czas pracy i rodzaj wykonywanej czynności, a także rejestry opracowane na podstawie wymienionych powyżej dokumentów.

Z czego wynikają kłopoty?

Sporo problemów bierze się m. in. stąd, że przepisy krajowe muszą pozostawać w zgodności z nomami unijnymi, które obligują przewoźników do przechowywania wykresówek oraz danych zarejestrowanych w cyfrowych tachografach. Jednakże w sytuacji, gdy nie zawierają one dostatecznej ilości danych pozwalających rozliczyć czas pracy kierowcy, niezbędne jest prowadzenie tradycyjnej karty ewidencji czasu pracy. Kolejna kwestia odnosi się do godzin nadliczbowych i pracy w godzinach nocnych. Zgodnie z brzmieniem ustawy o ewidencjonowaniu czasu pracy kierowców, powyższych godzin nie ewidencjonuje się – to dla przewoźników również nie lada orzech do zgryzienia. Zwłaszcza, że w przypadku pracy w porze nocnej dobowy wymiar czasu pracy może wynieść maksymalnie 10 godzin. Co się zaś tyczy godzin nadliczbowych, niebagatelne znaczenie w omawianym kontekście ma fakt, iż kierowcy nie mogą przekroczyć limitu wynoszącego 150 godzin w skali roku. Jak tymczasem wiadomo, kierowcy często pracują w nocy i w ramach godzin nadliczbowych.

Obowiązek prowadzenia ewidencji nieobecności kierowców

Począwszy od 1 stycznia 2012 r. przewoźnicy są dodatkowo zobowiązani do prowadzenia ewidencji nieobecności kierowców. Każdy kierowca musi mieć założoną kartę nieobecności – na niej zaś trzeba wyodrębniać m. in. rodzaje absencji (urlop wypoczynkowy, choroba etc.) oraz ich wymiar. Z wymiarem nieobecności sprawa przedstawia się tak, że dotyczące jej przepisy nie są doprecyzowane – standardowo jest to dniówka, ale warto zauważyć, iż kodeks pracy nakazuje udzielanie urlopu wypoczynkowego w godzinach. Ewidencja ta nie może być prowadzona zbiorczo. Za brak ewidencji czasu pracy kierowców oraz ewidencji ich nieobecności grożą dotkliwe kary.

Czym innym natomiast jest ewidencja przebiegu pojazdu, gdzie zastosowanie znajduje m. in. kilometrówka. Odnosi się ona do użytkowania samochodów osobowych wykorzystywanych na cele służbowe, a nie wprowadzonych do ewidencji środków trwałych.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.