< Wróć

Jak założyć szkołę nauki jazdy?

Samochodów na polskich drogach systematycznie przybywa, a to oznacza, że coraz więcej osób decyduje się na ukończenie kursu mającego na celu zdobycie prawa jazdy. Nic więc zatem dziwnego, że w takich okolicznościach uruchomienie szkoły nauki jazdy wydaje się trafionym pomysłem na biznes. O czym trzeba przy tej okazji pamiętać i jakie warunki muszą zostać spełnione?

Jak otworzyć szkołę jazdy?

Zanim wszelakim formalnościom w urzędach stanie się zadość, należy poczynić odpowiednie rozeznanie. Ile szkół jazdy funkcjonuje na danym rynku? Na ile silna jest konkurencja i jak sobie radzi? Jakie są potrzeby w tym zakresie? Niezbędny jest także stosowny lokal – jego znalezienie nie będzie wcale łatwą sprawą, więc warto zająć się tym wcześniej. W lokalu musi się znajdować biuro (na tyle duże, by można w nim było swobodnie przechowywać dokumenty) oraz sala wykładowa o powierzchni wynoszącej minimum 25 m kw. (1 m kw. należy doliczać na każdą osobę, jeśli w kursie uczestniczy więcej niż 20 osób), ogrzewana i odizolowana od pozostałych pomieszczeń, a także odpowiednio wyposażona. Potrzebne będą nie tylko meble, ale i pomoce dydaktyczne w postaci m. in. tablic poglądowych czy tekstów prawnych. Przydadzą się ponadto takie urządzenia jak komputery, rzutnik oraz telewizor. Poza tym szkoła jazdy musi dysponować placem manewrowym spełniającym szereg wymogów odnośnie powierzchni, utwardzenia nawierzchni etc.

Szkołę jazdy uruchomić może w zasadzie każdy, niemniej jednak jeśli przyszły właściciel nie posiada specjalnych uprawnień instruktorskich, będzie musiał zatrudnić przynajmniej jedną osobę z takowymi uprawnieniami – to zaś podnosi koszt całej inwestycji. Warto więc temat przemyśleć – może na dłuższą metę bardziej kalkuluje się samemu zdobyć uprawnienia? Jest to co prawda czasochłonne i do tanich przedsięwzięć nie należy, ale w praktyce może się okazać wielce pomocne. Kandydaci na instruktora jazdy muszą odpowiadać licznym kryteriom (minimum średnie wykształcenie, posiadanie co najmniej od 3 lat prawa jazdy w kategorii, w której będą prowadzone szkolenia etc.). Rzecz jasna na wyposażeniu szkoły musi się znaleźć przynajmniej jeden samochód przystosowany do nauki jazdy.

Dopiero teraz można udać się do urzędu miasta lub gminy i zarejestrować działalność gospodarczą. W przypadku szkół jazdy jest dodatkowo potrzebny wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców. Uzyskuje się go w starostwie właściwym dla miejsca prowadzenia firmy – jeśli zakres jej działalności ma obejmować kilka powiatów, wpis trzeba uzyskać oddzielnie dla każdego z nich. Oprócz tego w szkole jazdy musi być prowadzone szkolenie z zasad udzielania pierwszej pomocy  przez osobę spełniającą określone warunki.

Koszty założenia szkoły jazdy

W porównaniu z wieloma innymi formami działalności koszt uruchomienia szkoły jazdy nie jest wysoki. Przy założeniu, że na początek będzie ona wyposażona w jeden samochód (trzeba liczyć ok. 35 tys. zł na jego zakup plus ok. 2 tys. zł na przystosowanie go do prowadzenia szkoleń) i że właściciel sam zrobi uprawnienia instruktorskie (ok. 3 tys. zł), potrzebne będzie ok. 10 tys. zł. Pomoce dydaktyczne pochłoną ok. 4 tys. zł, promocja – ok. 5 tys. zł, do tego dochodzą jeszcze wydatki miesięczne, na które należy mieć odłożone ok. 10 tys. zł. Mieszczą się w ich ramach m. in. opłaty za wynajem lokalu i placu manewrowego (ok. 1500 zł), zakup paliwa do samochodu firmowego, składki ZUS, wynagrodzenia dla osoby prowadzącej szkolenie z pierwszej pomocy, składki ZUS itp.

Jak promować szkołę jazdy?

Podobnie jak w przypadku każdej innej działalności, tak i tutaj należy zadbać o dobrą promocję. Sposobów na reklamowanie szkoły jazdy jest mnóstwo – ulotki, banery, wizytówki oraz reklama w Internecie. Szkoła powinna posiadać swoją własną stronę www – jej wykonanie najlepiej powierzyć profesjonalistom, którzy zajmą się również pozycjonowaniem. Strona musi być w sieci widoczna, gdyż osoby zainteresowanie uzyskaniem prawa jazdy informacji o kursach szukają głównie w Internecie. Rzecz jasna najlepszą reklamą dla szkoły są zadowoleni klienci – warto zastanowić się nad przeprowadzeniem kampanii z zakresu marketingu szeptanego.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.