Świadectwo pracy dla pracownika tymczasowego
Jednym z wielu obowiązków, które spoczywają na pracodawcy po ustaniu stosunku pracy jest wydanie pracownikowi świadectwa pracy. Dokument ten ma charakter informacyjny, a zawarte w nim dane są potrzebne zarówno następnemu pracodawcy, jak i ZUS-owi. Jak przedstawia się kwestia wydawania tego dokumentu pracownikowi tymczasowemu?
Termin wydania dokumentu
Zagadnienia związane z wydawaniem świadectw pracy pracownikom tymczasowym regulują odpowiednie przepisy. Stanowią one, iż obowiązek wydania wspomnianego dokumentu w takiej sytuacji jest wydawany pracownikowi przez agencję pracy tymczasowej – uwzględniony w nim zostaje łączny okres zatrudnienia w danej agencji. Tak więc świadectwo pracy obejmuje tu swym zakresem kolejne umowy o pracę, które podpisane zostały w okresie nie dłuższym aniżeli 12 kolejnych miesięcy. Dokument wydawany jest w dniu upływu tegoż właśnie terminu. Pracownikowi przysługuje prawo do złożenia wniosku o wydanie świadectwa przed upływem tego terminu, jeżeli umowa o pracę tymczasową wygasła bądź została rozwiązana.
Pozostałe zasady
Zdarza się i tak, że rozwiązanie bądź wygaśnięcie umowy o pracę tymczasową następuje po upływie powyższego terminu, wówczas świadectwo wydawane jest w dniu wygaśnięcia lub rozwiązania umowy. W niektórych okolicznościach nie ma jednak możliwości wydania dokumentów w żadnym ze wskazanych powyżej terminów. Wtedy agencja pracy tymczasowej jest zobligowana do przekazania pracownikowi świadectwa w przeciągu 7 kolejnych dni. Świadectwo może zostać zarówno wręczone osobiście, jak i przesłane pocztą. Pracownik może upoważnić osobę trzecią do jego odbioru. Jeżeli natomiast chodzi o wypełnianie takiego dokumentu, to obowiązują w tym zakresie dokładnie takie same zasady jak w przypadku świadectw wystawianych „zwykłym” pracownikom. Niezbędne jest zatem zamieszczenie w dokumencie informacji o wykorzystanych dniach urlopu wypoczynkowego w tym roku kalendarzowym, w którym stosunek pracy ostatecznie ustał.
3winters