< Wróć

Obowiązki pracodawcy w letnim okresie

W letnie, upalne dni wysokie temperatury wszystkim dają się we znaki. Kiedy słupek rtęci osiąga określoną wartość, pracodawcy muszą pamiętać o podejmowaniu pewnych działań, których celem jest ochrona pracowników przed negatywnymi skutkami takich uwarunkowań klimatycznych, jak np. zasłabnięcia, omdlenia itp.

Zdatna woda do picia

Wszyscy pracodawcy – bez względu na to jaki rodzaj działalności prowadzą – są zobligowani do zapewnienia pracownikom wody zdatnej do picia. Nie ma przy tym znaczenia to, jakie stanowiska zajmują pracownicy, w jakim wymiarze czasu świadczą pracę i jaki jest jej rodzaj. Tego typu obowiązki pracodawcy wynikają z przepisów – realizowane są one na wiele różnych sposobów, np. poprzez zapewnienie dostępu do wody z kranu (oczywiście pracownicy muszą mieć także możliwość jej przegotowania) czy do wody mineralnej. Wskazane jest także to, by w zakładzie pracy znajdowały się produkty, na bazie których można przygotować herbatę lub kawę. To wszystko jest standardem na co dzień.

Napoje profilaktyczne

W sezonie letnim pojawiają się dodatkowe obowiązki w zakresie dostarczania napojów profilaktycznych. Taka konieczność zachodzi wówczas, gdy pracownicy pracują m. in. na otwartej przestrzeni, a temperatura powietrza jest wyższa niż 25 st. C bądź kiedy są zatrudnieni są na stanowiskach pracy, na których temperatura będąca efektem warunków atmosferycznych wynosi więcej niż 28 st. C. Jeżeli wykonujący pracę na otwartej przestrzeni pracownicy nie mają dostępu do bieżącej wody, pracodawca musi im zapewnić wodę przeznaczoną do celów higienicznych w ilości minimum 90 l dziennie na jedną osobę. Pracodawcy zatrudniający osoby młodociane muszą mieć ponadto na względzie kilka istotnych kwestii. Trzeba np. pamiętać o odsunięciu osób młodocianych od pracy, jeżeli warunki atmosferyczne są uciążliwe, m. in. w pomieszczeniach, gdzie temperatura wynosi więcej niż 30 st. C, a wilgotność powietrza osiągnęła poziom 65 proc.

Przepisy BHP

Pracodawcy powinni pamiętać o przestrzeganiu przepisów BHP. Odnoszą się one do wielu aspektów pracy, w tym do temperatury panującej w pomieszczeniach, w których pracownicy wykonują pracę. Temperatura ta nie może być niższa niż 18 st. C – górnych limitów brak. Jeżeli jednak jest gorąco, pracodawca ma do wyboru dwie opcje: po pierwsze – stworzyć pracownikom odpowiednie warunki poprzez zapewnienie np. wiatraków lub klimatyzacji, a po drugie – skrócić czas pracy (nie może to przy tym skutkować obniżeniem wynagrodzenia).

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.