< Wróć

Nowe zasady regulaminu sklepu internetowego

Pod koniec roku właścicieli sklepów internetowych czekają ważne zmiany dotyczące zapisów w regulaminach. Chociaż znowelizowana ustawa o prawach konsumenta wejdzie w życie dopiero 25 grudnia br., warto jak najszybciej podjąć działania mające na celu dostosowanie się do nowych regulacji.
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość
Planowanych zmian jest bardzo dużo, dlatego też najlepiej skupić się na tych najważniejszych kwestiach. Przede wszystkim regulamin sklepu internetowego w nowej postaci będzie musiał koniecznie zawierać zapis o wydłużeniu z 10 do 14 dni terminu, w którym klient może odstąpić od umowy zawartej na odległość bądź poza siedzibą firmy – tyczy się to zatem także i umów zawieranych za pośrednictwem Internetu. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest poinformowanie klienta o tej opcji – w przeciwnym wypadku prawo do odstąpienia od umowy zostanie dodatkowo wydłużone o 12 miesięcy. Ponadto sprzedawca będzie musiał podać wzór formularza odstąpienia od umowy.
Nie w każdej sytuacji konsument będzie mógł odstąpić od umowy zawartej na odległość. Warto pamiętać, iż to na nim spoczywa odpowiedzialność za zmniejszenie wartości towaru wskutek korzystania z niego inaczej niż dla celów niezbędnych do stwierdzenia jego charakteru, cech i funkcjonowania. Co to oznacza w praktyce? Dokładnie tyle, że klientowi będzie przysługiwać prawo tylko do wypróbowania danego towaru – jeśli natomiast zacznie go używać, a następnie odstąpi od umowy, przedsiębiorca będzie mógł się domagać stosownego odszkodowania.
Zwrot pieniędzy za towar
Następna sprawa odnosi się do zwrotu pieniędzy za towar w przypadku odstąpienia konsumenta od umowy. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorca będzie musiał uczynić to niezwłocznie – w terminie do 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia klienta o odstąpieniu od umowy. Jednocześnie obliguje to kupującego do zwrotu towaru w analogicznym czasie, o ile sprzedawca nie zdecydował się na jego odbiór we własnym zakresie – w takim układzie kupujący będzie musiał się liczyć z tym, że zwrot pieniędzy może otrzymać dopiero w momencie, gdy sprzedawca dostanie towar. Istotne jest przy tym to, aby zwrot należności nastąpił w ten sam sposób, w jaki dokonano wpłaty. Zwrot obejmuje też koszty przesyłki, ale jeśli klient wybrał inną opcję przesyłki aniżeli najtańsza spośród zaproponowanych, przedsiębiorca nie będzie zobligowany do zwrotu nadwyżki.
Przy okazji nie zaszkodzi jeszcze nadmienić, iż wiele się zmieni w obszarze nazewnictwa. Dla przykładu zamiast określenia „niezgodność towaru z umową” pojawi się „odpowiedzialność z tytułu rękojmi”.

Komentarze

  • […] realna obawa o to, że polscy handlowcy nie dostosują swoich regulaminów do wymagań stawianych im przez nowe prawo. Zwłaszcza właściciele e-sklepów, pomimo […]

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.