Prezenty dla kontrahentów w kosztach
Budowanie pozytywnych relacji handlowych jest procesem długotrwałym i wymagającym uwzględnienia różnych aspektów. Powszechnie utartym zwyczajem jest wręczanie upominków partnerom biznesowym, np. z okazji Bożego Narodzenia czy Nowego Roku. Często pojawia się jednak w tym momencie bardzo ważne pytanie – co na to fiskus?
Niejasności prawne
Obowiązujące w Polsce przepisy sprawiają, iż przedsiębiorcy muszą mieć na uwadze wiele kwestii związanych z wręczaniem biznesowych podarunków – w tym m. in. vat od prezentów czy możliwość zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodu. Należy pamiętać o tym, iż nie zawsze takie podarunki są dla firmy kosztem. Wszystko w tym momencie jest uzależnione od tego czy zostaną zakwalifikowane jako wydatki reklamowe, czy jako wydatki reprezentacyjne. Sprawa jest o tyle skomplikowana, że w polskim prawie pojęcia takie jak „wydatki reklamowe” oraz „wydatki reprezentacyjne” nie doczekały się póki co definicji na potrzeby podatkowe. Przyjmuje się zatem, iż pod pojęciem reprezentacji należy rozumieć działania mające na celu budowanie prestiżu firmy, zaś głównym zadaniem reklamy jest przede wszystkim zachęcanie do nabywania określonych usług bądź towarów oraz rozpowszechnianie informacji na temat firmy i jej znaków identyfikacyjnych.
Reklama to koszt firmowy, reprezentacja – nie
Wydatki związane z reprezentacją nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu – nawet wówczas, jeżeli mają one bezpośredni związek z osiąganiem przychodów bądź zabezpieczeniem źródła przychodów. Spośród upominków, które są przez organy podatkowe zaliczane na poczet reprezentacji, należy wymienić m. in. wartościowe, markowe prezenty czy kosze podarunkowe z drogimi alkoholami czy luksusowymi słodyczami. Przepisy jasno stanowią, iż wydatki na usługi gastronomiczne i alkohole nie są kosztami uzyskania przychodu. Co się zaś tyczy reklamy, to uznaje się, że wydatki poniesione w związku z nabyciem bądź wytworzeniem firmowych gadżetów o niedużej wartości, wykorzystywanych następnie w świątecznych promocjach i rozdawanych masowo, są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. W związku z tym najrozsądniejszym rozwiązaniem jest obdarowanie kontrahenta czy klienta własnymi produktami opatrzonymi logo firmy, która prezent wręcza.