< Wróć

Jak założyć ogródek piwny?

Ogródek piwny to znakomity pomysł na sezonowy biznes. Doskonale sprawdzi się latem, gdy ludzie najchętniej spędzają wolny czas na świeżym powietrzu i szukają miejsca, gdzie można usiąść, porozmawiać i przy okazji napić się piwa. Zanim jednak taki biznes ruszy pełną parą, trzeba dopełnić szeregu rozmaitych formalności.

Jak otworzyć ogródek piwny?

Ogródek piwny może funkcjonować zarówno w ramach już działającego lokalu gastronomicznego, jak i zupełnie odrębnego obiektu. Trzecią opcją jest prowadzenie go przy sklepie, w którym jest sprzedawane piwo. Decydując się na opcję w postaci samodzielnego lokalu, trzeba pamiętać o tym, że przed dopełnieniem formalności związanych z założeniem działalności gospodarczej (wizyta w urzędzie miasta/gminy i wypełnienie formularza CEIDG-1, na podstawie którego nadawany jest następnie numer REGON) należy rozejrzeć się za odpowiednim miejscem. Podobnie jak w każdym innym biznesie, tak i w tym przypadku atrakcyjna lokalizacja to podstawa.

Bez względu na to, w ramach której z powyższych form będzie funkcjonował ogródek piwny, wymagane są rozmaite zezwolenia. Mają one związek m. in. z lokalizacją ogródka – jest ona ważna nie tylko z punku widzenia klientów, ale także i obowiązujących przepisów. Stanowią one, iż punkt, w którym jest serwowany alkohol, nie może się znajdować w pobliżu takich obiektów jak np. szkoła, kościół, cmentarz, szpital czy koszary wojskowe. Lokalizacja ogródka nie może być też uciążliwa dla okolicznych mieszkańców – zwłaszcza, że ogródki piwne są zazwyczaj otwarte do późnych godzin nocnych. Do rzadkości nie należą sytuacje, kiedy protesty mieszkańców doprowadzają do zamykania takich lokali bądź w ogóle nie dopuszczają do ich uruchomienia.

W kwestii zezwoleń na tym nie koniec. Chcąc sprzedawać alkohol, trzeba uzyskać koncesję – odrębną na piwo i inne lekkie alkohole (do 18 proc.), a odrębną na cięższe alkohole (powyżej 18 proc.). Wydanie takiej koncesji jest uzależnione od opinii wydawanej przez gminną komisję rozwiązywania problemów alkoholowych. Bywają z tym problemy – w szczególności w przypadku samodzielnych ogródków piwnych, ponieważ nie każda gmina dopuszcza możliwość ich funkcjonowania (warto więc wcześniej zasięgnąć informacji na ten temat). Generalnie najmniej kłopotów z koncesją będą mieć właściciele lokali gastronomicznych, w których jest sprzedawany alkohol, ponieważ ogródek piwny może działać w ramach już przyznanej koncesji. Składając wniosek o takie zezwolenie, przedsiębiorca musi dołączyć do niego odpowiednie dokumenty potwierdzające  tytuł prawny do lokalu oraz decyzję sanitarną.

Jeżeli właściciel ma w planach podawanie w ogródku piwnym również i jedzenia, niezbędne jest sprostanie bardzo rygorystycznym wymogom sanitarnym, co zwykle pociąga za sobą ogromne wydatki. Aby ich uniknąć, najlepiej postawić na suche przekąski typu chipsy czy paluszki. Dodatkowo właściciel ogródka piwnego jest zobligowany do zapewnienia klientom dostępu do toalety oraz umywalki, wymagane jest również ustawienie koszy na śmieci. Oczywiście trzeba też nawiązać współpracę z dostawcami alkoholu, mając jednocześnie na uwadze to, iż w dzisiejszych czasach wymagania klientów są dość wysokie. Mile zatem widziane jest zróżnicowanie oferty – w cenie jest np. piwo z browarów regionalnych czy lokalnych.

Koszty założenia ogródka piwnego

Decydując się na prowadzenie ogródka piwnego, trzeba liczyć się z poniesieniem znaczących wydatków. O ile zarejestrowanie działalności gospodarczej jest darmowe o tyle koncesja na sprzedaż alkoholu już nie. Pozwolenie na sprzedaż piwa oraz napojów zawierających do 18 proc. alkoholu kosztuje 525 zł, natomiast pozwolenie na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu to już 2100 zł. Poza tym trzeba też liczyć się z uiszczaną raz w roku opłatą (tzw. kapslowe), której wysokość jest zdeterminowana ilością sprzedanego alkoholu.

Koszty generowane są i przez sam lokal. To przede wszystkim opłaty z tytułu najmu lub dzierżawy, a jeśli przedsiębiorca jest jego właścicielem, musi uiszczać podatek od nieruchomości. Do tego trzeba dodać rozmaite opłaty licznikowe (energia elektryczna, woda etc.). Ogólnie rzecz biorąc, są to kwoty idące w tysiące złotych miesięcznie (kilka lub nawet i kilkadziesiąt tysięcy) – stawki są zróżnicowane kluczową rolę odgrywa tu nie tylko lokalizacja ogródka, ale też i miejscowość, w której on funkcjonuje. Ponadto ogródek piwny wymaga wyposażenia w postaci stolików i krzeseł – to kolejnych kilka tysięcy złotych (co najmniej). Właściciel musi też pomyśleć o zatrudnieniu pracowników bądź osób, które zechcą pracować w oparciu o umowę cywilnoprawną (mogą to być np. studenci szukający możliwości wakacyjnego zarobku). Niemniej jednak ludziom zapłacić trzeba, a to następnych kilka tysięcy złotych w ciągu miesiąca Trzeba mieć również odłożone pieniądze na stałe opłaty typu ZUS, VAT czy podatek dochodowy oraz na zakup towaru – a to wszystko też liczy się w tysiącach złotych na miesiąc.

Jak promować ogródek piwny

Najlepszym sposobem na promocję ogródka piwnego jest zdecydowanie tradycyjna poczta pantoflowa. Przyjemne miejsce, atrakcyjne ceny, smaczne piwo i miła atmosfera – to skuteczna reklama, która na pewno przyciągnie klientów. Oczywiście nie zaszkodzi też korzystać i z innych dostępnych form jak np. ulotki czy reklamy w lokalnej prasie. Warto także pamiętać o portalach społecznościowych cieszących się aktualnie ogromną popularnością. Interesującym sposobem na pozyskanie klientów może być też organizacja różnych wydarzeń, w ramach których piwo jest sprzedawane w promocyjnych cenach.

Komentarze

  • kinczan napisał(a):

    W Polsce największym problemem dla prowadzących biznes są oczywiście koszty, które są po prostu chore. Działalność w Polsce mija się z celem – wysoki zus, podatki, kiepskie ulgi. Teraz porównajcie sobie to do działalności w UK, legalnej optymalizacji, schemat Pawła Kurnika. Zus dwa razy niższy, zwolnienia podatkowe na ponad 200 tysięcy. Przecież to ogromna różnica – nawet kilkanaście tysięcy rocznie w kieszeni. I jak polskie firmy mają sobie radzić?

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.