< Wróć

Jak założyć sklep mięsny?

Sklep mięsny oferujący wysokiej jakości produkty przygotowywane wedle tradycyjnych receptur jest w dzisiejszych czasach bardzo dobrym pomysłem na biznes. Polacy coraz większą wagę przywiązują do tego, co ląduje na ich talerzach, a przekłada się na rosnące wymagania względem artykułów spożywczych. Wspomniana branża jest jednak dość specyficzna – i to z różnych względów. Rozpoczęcie działalności w niej wymaga nie tylko sporych nakładów finansowych, ale i sprostania rygorystycznym kryteriom.

Jak otworzyć sklep mięsny?

Uruchomienie działalności gospodarczej kojarzy się zwykle z zarejestrowaniem jej w urzędzie gminy/miasta poprzez wypełnienie formularza CEIDG-1. Zanim to jednak nastąpi, trzeba koniecznie przygotować profesjonalny biznesplan uwzględniający bardzo wiele aspektów – biznesplan służy oszacowaniu wydatków oraz ustaleniu poszczególnych działań. Trzeba m. in. rozejrzeć się za odpowiednim lokalem. Atrakcyjne miejsce jest mile widziane – sklep może się znajdować np. w sąsiedztwie osiedlowego sklepu ogólnospożywczego, co jest o tyle dobre, że robiąc codzienne zakupy, klienci będą mieć po drodze, by kupić kawałek mięsa czy wędlinę. Zasada jest generalnie taka, że im atrakcyjniejsza lokalizacja, tym większy koszt kupna bądź wynajmu lokalu.

Po zarejestrowaniu działalności można przystąpić do konkretnych prac. Wiążą się one w głównej mierze z przystosowaniem lokalu do profilu sklepu oraz ze stosownym jego wyposażeniem. Należy bezwzględnie pamiętać o spełnieniu norm sanitarnych oraz higienicznych, jakie mięsnym sklepom narzucają obowiązujące przepisy – zresztą, oddanie lokalu do użytku musi zostać zatwierdzone przez sanepid. Zarówno wielkość lokalu, jak i rozmieszczenie znajdujących się w nim pomieszczeń, a także jego wystrój i konstrukcja, muszą umożliwiać utrzymanie go w należytej czystości, chroniąc jednocześnie przed gromadzeniem się brudu i innych zanieczyszczeń. Poza tym muszą być zapewnione warunki do przechowywania mięsa i wędlin w stosownych temperaturach (niezbędnymi elementami wyposażenia sklepu są urządzenia chłodnicze takie jak agregaty, lodówki, zamrażarki oraz lada chłodnicza). Dodatkowo lokal musi dysponować wymaganą liczbą umywalek z ciepłą i zimną wodą oraz ubikacjami, które nie mogą w bezpośredni sposób łączyć się z tymi pomieszczeniami, gdzie pracuje się z żywnością. Nieodzowna jest też sprawnie działająca wentylacja (mechaniczna bądź naturalna). Pomieszczenia żywnościowe muszą mieć dostęp do naturalnego lub sztucznego oświetlenia. W lokalu trzeba też wygospodarować pomieszczenia gospodarcze – by pracownicy mieli gdzie się przebrać i było gdzie przechowywać środki czystości etc. Do sanepidu powinna trafić informacja o miejscu, rodzaju oraz zakresie działalności, a jeśli w sklepie są zatrudnieni pracownicy, to także o ich przewidywanej liczbie. Sanepid wymaga ponadto pisemnej informacji o środkach i procedurach, jakie zostały przyjęte w celu spełnienia wymagań wynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Nie obejdzie się również bez wizyty w starostwie powiatowym, a mówiąc dokładniej, w wydziale architektury. Jeżeli obiekt będzie dopiero budowany, potrzebne będzie pozwolenie na budowę. Urząd musi też zostać poinformowany o zamiarze zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego bądź jego części.

Warto tu jeszcze wspomnieć o innych ważnych sprawach. Po pierwsze – wszyscy pracownicy, którzy będą mieć bezpośredni kontakt z żywnością, muszą posiadać niezbędne badania. Po drugie – nie wolno zapomnieć o wielu elementach wyposażenia sklepu takich jak  np. maszynka do mielenia mięsa, tasaki, noże, krajalnice, regały magazynowe, meble sklepowe, wagi oraz stanowisko kasowe (plus do tego kasa fiskalna). Po trzecie – trzeba znaleźć solidnych dostawców gwarantujących smaczne produkty wysokiej jakości.

Koszty założenia sklepu mięsnego

Koszt założenia sklepu mięsnego jest spory. Najwięcej pieniędzy pochłaniają wszelakie wydatki związane z adaptacją, wyposażeniem oraz wynajmem lokalu. W przypadku niedużego sklepu na sam remont lokalu trzeba przeznaczyć ok. 40 tys. zł. Niemałe wyzwanie finansowe stanowi też wyposażenie, np. lada chłodnicza kosztuje przeciętnie od 6 do 10 tys. zł, krajalnica to wydatek rzędu ok. 3 tys. zł, za dobrą wagę trzeba zapłacić ok. 1,5 tys. zł, kasa fiskalna to minimum 1,5 tys. zł, a na wyposażenie zaplecza trzeba przeznaczyć kilkanaście tysięcy złotych. Do tego dochodzą: koszty zatrudnienia pracowników, opłaty stałe (ZUS, podatki, opłaty licznikowe, wynajem lokalu) oraz zakup towaru (kilka tysięcy złotych miesięcznie).

Jak promować sklep mięsny?

Sklep mięsny, w którym można nabyć naprawdę dobre produkty, na brak klientów narzekać nie będzie. Wieść o nim rozniesie się bardzo szybko – starą i niezawodną metodą poczty pantoflowej. Oczywiście nie oznacza to wcale, że trzeba rezygnować również i z innych form promowania biznesu. Ulotki czy ogłoszenia w lokalnej prasie to także sprawdzone rozwiązania. Warto również uczestniczyć w różnych imprezach organizowanym w danym mieście, jeśli rzecz jasna jest możliwość wystawienia na nich firmowego stoiska. Nie można przy tym zapomnieć o degustacji – nie zaszkodzi też od czasu do czasu zorganizować ją na terenie sklepu.

Komentarze

  • hadziaj napisał(a):

    Czy przy takim biznesie są realne szanse na optymalizację? Mam na myśli metodę Pawła Kurnika, optymalizację w ramach Unii. Czy polski sklep mięsny może działać na zasadzie przedstawicielstwa w Polsce? Napiszcie proszę coś więcej. Jeśli znacie inne sposoby optymalizacji biznesu to proszę o informacje na ten temat.

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.