< Wróć

Jak założyć biuro rachunkowe?

W dzisiejszych czasach wielu przedsiębiorców, a także osób prywatnych, korzysta z usług biur rachunkowych, do czego skłaniają w głównej mierze skomplikowane przepisy z zakresu finansów, rachunkowości oraz podatków. Nie bez powodu zatem powstaje coraz więcej biur rachunkowych – jest to dobry pomysł na dochodowy biznes. Jakie wymagania trzeba w związku z tym spełnić?

Jak otworzyć biuro rachunkowe?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prowadzenie biura rachunkowego jest działalnością gospodarczą, która polega na świadczeniu usług w zakresie: prowadzenia (na podstawie dowodów księgowych) ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym, okresowym ustalaniu lub sprawdzaniu poprzez inwentaryzację rzeczowego stanu aktywów i pasywów, wycenie aktywów i pasywów, sporządzaniu sprawozdań finansowych oraz gromadzeniu i przechowywania dowodów księgowych, a także pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą. Biura rachunkowe posiadają także uprawnienia do: prowadzenia – w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów – ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych, udzielania im pomocy w tym zakresie oraz sporządzania zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielania im pomocy w tym zakresie.

Działalność ta wymaga zatem standardowych formalności jak rejestracja w urzędzie miasta lub gminy, uzyskanie numeru REGON itp. Zanim to jednak nastąpi, warto rozejrzeć się za odpowiednim lokalem, który powinien znajdować się w dość atrakcyjnym z punktu widzenia klientów miejscu. Nie musi to być wcale centrum miasta, ważne jest jednak to, by biuro było dobrze oznaczone i by dojazd do niego nie przysparzał problemów.

Przez dość dugi czas zdecydowanie największym ograniczeniem dla osób pragnących prowadzić własne biuro rachunkowe była konieczność posiadania licencji wydawanej przez resort finansów, co wiązało się też z niemałymi kosztami. Od 10 sierpnia 2014 r. przepisy jednak uległy zmianie i takowy certyfikat nie jest wymagany. Każdy zatem, kto posiada pełną zdolność do czynności prawnych, jest niekarany w zakresie określonej grupy przestępstw oraz posiada ubezpieczenie OC, ma prawo do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i ewidencji podatkowych oraz do przygotowywania deklaracji podatkowych dla klientów i udzielania im porad podatkowych. W tym miejscu należy podkreślić, iż biura rachunkowe są zobligowane do posiadania polisy OC.

Przygotowując się do założenia opisywanej tu działalności, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie dotyczące zakresu świadczonych usług. Czy biuro zamierza obsługiwać firmy reprezentujące sektor małych i średnich przedsiębiorstw, czy też ma w planach skupić się na dużych, korporacyjnych klientach? To istotny aspekt, ponieważ trzeba będzie zastanowić się nad zatrudnieniem odpowiedniej liczby pracowników.

Koszty założenia biura rachunkowego

Jak każda inna działalność gospodarcza, tak i biuro rachunkowe generuje pewne koszty. Trzeba zatem liczyć się z wydatkami na lokal – wynajem czy zakup to poważna inwestycja. Na wynajem trzeba przeznaczyć kilka tysięcy złotych miesięcznie, dochodzą do tego jeszcze opłaty licznikowe. Wydatki te można zminimalizować poprzez np. uruchomienie biura w obrębie własnego gospodarstwa domowego – jeśli oczywiście warunki na to pozwalają. Niemałym wydatkiem jest polisa OC – jej koszt uzależniony jest od wielu czynników, w tym od firmy ubezpieczeniowej, z którą podpisywana jest umowa, jednakże trzeba mieć na to przygotowane minimum 1000 zł. Przedsiębiorca musi też płacić składki ZUS, a gdy zatrudnia pracowników, składki odprowadza także i za nich plus wynagrodzenie.

Biuro rachunkowe wymaga też wyposażenia. Ładny i estetyczny wygląd  pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, ponadto też takie miejsce musi być praktyczne – funkcjonalne i jednocześnie wygodne meble to podstawa. To kolejnych kilka tysięcy złotych, które należy uwzględnić w biznesplanie. Elementem wyposażenia biura są także komputery, dodatkowy sprzęt w postaci drukarek oraz specjalistyczne oprogramowanie. Na jedno takie stanowisko trzeba przeznaczyć ok. 3 tys. zł. Do tego wszystko powinno się jeszcze dorzucić wydatki na promocję.

Jak promować biuro rachunkowe?

Biuro rachunkowe reklamować można na wiele sposobów. Z całą pewnością pomocne okażą się tradycyjne formy takie jak ulotki czy ogłoszenia w lokalnej prasie, niemniej jednak informacji o usługach świadczonych przez tego typu biurach potencjalni klienci szukają w pierwszej kolejności w Internecie. Własna strona internetowa jest zatem niezbędna – jej wykonanie najlepiej powierzyć profesjonalnej, sprawdzonej firmie, która jednocześnie zadba o wypozycjonowanie witryny i zajmie się jej administracją. Koszt wykonania porządnej strony www to minimum 1 tys. zł, a jej miesięczna obsługa powinna zamknąć się w kilkuset złotych. Coraz więcej biur rachunkowych umożliwia klientom korzystanie ze swoich usług online – opłaca się rozważyć wdrożenie takiej opcji w praktykę.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.