< Wróć

Jak założyć zakład fotograficzny?

Usługi fotograficzne cieszą się obecnie bardzo dużą popularnością. Ich zakres jest dość szeroki – nie ogranicza się jedynie do zdjęć potrzebnych do dokumentów. Istnieje również spore zapotrzebowanie na sesje ślubne, rodzinne czy indywidualne, a ponadto też i na fotografie reklamowe. To wszystko sprawia, że coraz więcej osób poważnie zastanawia się nad uruchomieniem własnego zakładu fotograficznego. O czym należy przy tej sposobności pamiętać?

Jak otworzyć zakład fotograficzny?

Konkurencja w branży fotograficznej jest aktualnie ogromna. Powszechny dostęp do mniej i bardziej profesjonalnego sprzętu sprawił, że mnóstwo osób zaczęło się interesować tą dziedziną. Trzeba jednakże mieć świadomość tego, iż sam fakt posiadania aparatu – nawet najlepszej jakości – z nikogo fotografa nie czyni. W tym fachu ważne są odpowiednie predyspozycje, a nie każdy je posiada. Poza tym jeśli ktoś myśli o zajmowaniu się fotografią zawodowo, powinien koniecznie popracować nad warsztatem – tu zaś z pomocą przyjdą kursy i szkolenia. Oczywiście, samemu trzeba także robić mnóstwo zdjęć.

Zanim zakład ruszy pełną parą, jego przyszły właściciel musi sobie odpowiedzieć na kilka ważnych pytań dotyczących rozmaitych kwestii. Kluczową sprawą jest w tym momencie rodzaj fotografii, w której miałoby się studio specjalizować. Opcji do wyboru jest wiele. Można np. zostać fotografem ślubnym, organizować stylizowane sesje dla indywidualnych klientów czy specjalizować się fotografii stricte marketingowej – takiej jak chociażby zdjęcia na potrzeby lokali gastronomicznych. Do tego warto dorzucić pakiet standardowych usług jak m. in. wywoływanie zdjęć, sprzedaż albumów oraz ram czy fotografie do dokumentów.

Nosząc się z zamiarem rozkręcenia biznesu, należy oszacować własne możliwości finansowe – do tego zaś potrzebny jest biznesplan. Naturalnie nie wolno zapomnieć o znalezieniu stosownego lokalu – w tym przypadku atrakcyjna lokalizacja to podstawa. O takie miejsce nie jest wbrew pozorom łatwo, dlatego też do poszukiwań trzeba przystąpić z wyprzedzeniem.

Dopiero później można zająć się załatwianiem formalności w urzędzie gminy/miasta. Polegają one na wypełnieniu formularza CEIDG-1. Na tej podstawie wydawany jest przedsiębiorcy numer REGON – mając go, można otworzyć konto w banku, sporządzić firmową pieczęć, przygotować wizytówki etc.

Koszty założenia zakładu fotograficznego

Prowadzenie zakładu fotograficznego nie wymaga co prawda żadnych specjalnych zezwoleń, jednakże wiąże się z dużymi nakładami finansowymi. Wynajem takiego miejsca to koszt minimum 1 tys. zł – w zależności od miasta wydatki te mogą być wielokrotnie większe. Sporo pieniędzy trzeba też przeznaczyć na wyposażenie studia. Składa się na nie wiele elementów. Koszt zakupu porządnej, przeznaczonej do profesjonalnej pracy lustrzanki cyfrowej zaczyna się od 5 tys. zł. Do jednego aparatu potrzebnych też będzie kilka obiektywów – ich ceny rozpoczynają się od kilkuset złotych za sztukę. Do tego trzeba doliczyć rozmaite akcesoria takie jak statywy czy filtry – to kolejnych kilkaset złotych. Do studia fotograficznego potrzebne są także odpowiednie tła oraz naświetlenie – na to trzeba przeznaczyć kilka tysięcy złotych. Współczesną fotografię trudno sobie wyobrazić bez obróbki komputerowej, dlatego nie obejdzie się bez inwestycji w dobry komputer (co najmniej 2 tys. zł), w profesjonalny program do obróbki zdjęć (od 3 tys. zł w górę) oraz w drukarkę (minimum 1 tys. zł). Ponadto zakład fotograficzny to też meble – czyli następnych kilka tysięcy złotych. Jeżeli ktoś nosi się z zamiarem ukończenia kursu fotograficznego, to musi w to zainwestować ponad 1 tys. zł – ostateczna cena jest uzależniona m. in. od długości trwania kursu i zakresu zajęć.

Zakłady fotograficzne często zatrudniają pracowników, a to oznacza niemałe wydatki – na początek można zatrudnić kogoś do pomocy np. na pół etatu. Poza tym prowadzenie takiego studia wiąże się z koniecznością odprowadzania składek ZUS, podatków, a także opłat eksploatacyjnych z tytułu utrzymania lokalu. Na to wszystko potrzeba paru tysięcy złotych miesięcznie. Nie wolno przy tym pominąć w budżecie wydatków na promocję – początkowo będą to większe kwoty, potem można się zamknąć w kwocie rzędu kilkuset złotych miesięcznie.

Jak promować zakład fotograficzny?

Zakład fotograficzny można reklamować na wiele sposobów. Spośród tradycyjnych metod należy wymienić ogłoszenia w prasie lokalnej czy ulotki. Co oprócz tego? Studio musi posiadać własną stronę internetową – jej wykonanie najlepiej zlecić profesjonalistom. Potencjalnych klientów najbardziej interesują ceny usług (bieżący cennik mile widziany) oraz przykładowe prace, stąd też ważny jest wybór reprezentatywnych fotografii do galerii. Warto stworzyć i zwyczajowe portfolio, do którego będą mogły zajrzeć osoby odwiedzające zakład. Do celów promocyjnych jak najbardziej opłaca się także wykorzystywać portale społecznościowe – to znakomity sposób na dotarcie do pokaźnej grupy odbiorców. Stworzenie profilu na takim portalu nie jest czymś skomplikowanym – najważniejsze, by wpisy pojawiały się na niej systematycznie, podobnie jak i zdjęcia.

Komentarze

  • Lawanna napisał(a):

    Bardzo ciekawy artykuł, przyjemnie się czyta. Dziękuję za cenne sugestie.

    zdjęcia artystyczne na wesele to także ważny temat nad którym warto się zastanowić.

    Chętnie pomogę go rozwikłać 🙂 Pozdrawiam

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.