< Wróć

Jak założyć zakład fryzjerski?

Rynek usług fryzjerskich jest w dzisiejszych czasach bardzo rozbudowany. Własny salon może się okazać pomysłem na dochodowy biznes, o ile zostaną spełnione pewne warunki. Nie bez powodu zatem wiele osób decyduje się na uruchomienie takiego miejsca. O czym muszą pamiętać przy tej sposobności?

Jak otworzyć zakład fryzjerski?

Salon fryzjerski jest formą działalności gospodarczej, wymaga zatem zarejestrowania jej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Do tego służy formularz CEIDG-1, który wypełnia się w urzędzie miasta bądź gminy. Jednakże przed złożeniem wizyty w którejś z wymienionych instytucji trzeba być już w zasadzie przygotowanym do podjęcia działalności, a to z kolei wiąże się z koniecznością zajęcia się z odpowiednim wyprzedzeniem paroma sprawami. Na początek nieodzowne jest rozeznanie w sytuacji na rynku. Jak duża jest konkurencja? Jakiego rodzaju usługi świadczy i jak się one kształtują finansowo? Czy jest zainteresowanie nimi? Kto z nich najczęściej korzysta? Nie da się ukryć, że największe zapotrzebowanie na nie można zaobserwować w dużych miastach, w mniejszych o wiele niestety łatwiej o przesyt, więc i trudniej jest rozkręcić taki interes.

Kolejna rzecz to odpowiedni lokal. W tym przypadku atrakcyjna lokalizacja to podstawa – w rachubę wchodzi zatem centrum miasta, popularna ulica czy galeria handlowa. Lokal nie musi być duży – na początek powierzchnia od 40 do 60 m kw. w zupełności wystarczy, ale od stosownego umiejscowienia w dużej mierze uzależniony jest sukces całego przedsięwzięcia. Im wcześniej rozpocznie się poszukiwania, tym lepiej – zwłaszcza, że trzeba mieć na uwadze narzucane przepisami wymagania. Zgodnie z nimi lokal musi być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej bądź korzystać z własnego ujęcia wody. Dodatkowo powinny być w nim wydzielone m. in. pomieszczenia sanitarnohigieniczne, miejsce na pojemniki na odpady, szatnia i poczekalnia, stanowisko do mycia i farbowania włosów (z umywalką) oraz pomieszczenia, w których są świadczone usługi. Właściciel zakładu fryzjerskiego ma 14 dni, licząc od daty rozpoczęcia działalności, na wysłanie specjalnego zawiadomienia do Państwowego Inspektora Sanitarnego w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Bez zgody sanepidu nie ma mowy o rozpoczęciu świadczenia usług. Ponadto jeśli ktoś decyduje się na zatrudnienie pracowników, musi o tym fakcie poinformować Inspektora Pracy Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowego Inspektora Sanitarnego.

Właściciel zakładu sam nie musi być fryzjerem – wystarczy, że zatrudni osoby z odpowiednimi kwalifikacjami i doświadczeniem. W praktyce jednak wygląda to najczęściej tak, że sam posiada stosowne przygotowanie zawodowe. Małe zakłady fryzjerskie to najczęściej jednoosobowe firmy, względnie zatrudniające do trzech osób.

Koszty założenia zakładu fryzjerskiego

Zakład fryzjerski generuje dość wysokie koszty. Trzeba zainwestować w niego sporo pieniędzy. Największe wydatki wiążą się z wynajęciem, utrzymaniem oraz wyposażeniem lokalu. Koszt wynajmu jest uzależniony od wielu czynników. Zasada jest generalnie taka, że im większe miasto i atrakcyjniejsza lokalizacja, tym wyższa cena. Dodatkowo co miesiąc dochodzą do tego opłaty licznikowe. Profesjonalne wyposażenie salonu to kosztowna inwestycja. Przeciętnie na jedno stanowisko pracy trzeba wydać od 20 do 30 tys. zł. Dla przykładu ceny foteli fryzjerskich kształtują się na poziomie od kilkuset złotych do ponad 1 tys. zł za sztukę, porządna konsola kosztuje od 1 tys. zł w górę, za jeden podnóżek należy zapłacić ok. 200 zł zaś różnego rodzaju pomocniki kosztują kilkaset złotych za sztukę. Nie wolno też zapomnieć o takim sprzęcie jak np. urządzenia do robienia trwałej, suszarki ręczne i stojące itp. Należy mieć na to przygotowane minimum 10 tys. zł. Niezbędne są też rozmaite akcesoria typu maszynki do golenia, nożyczki, szczotki, grzebienie, rękawiczki etc. Na nie potrzeba kilku tysięcy złotych. Salon trudno też sobie wyobrazić bez specjalnej recepcji fryzjerskiej, która kosztuje średnio ok. 1500 zł.

Oczywiście, na wyposażeniu lokalu nie może zabraknąć i profesjonalnych kosmetyków i preparatów pielęgnacyjnych. Miesięcznie wydaje się na nie minimum kilkaset złotych. Rzecz jasna nie wolno też zapomnieć o takich opłatach jak ZUS czy podatki – jeśli ktoś prowadzi firmę jednoosobową i jest na pełnym ZUS-ie, wyda na składki ponad 1 tys. zł miesięcznie.

Jak promować zakład fryzjerski?

Reklama dźwignią handlu – ta stara jak świat zasada powinna przyświecać każdemu właścicielowi salonu fryzjerskiego. Tradycyjne formy takie jak ulotki i ogłoszenia w prasie lokalnej są tu jak najbardziej mile widziane. Wskazane jest też posiadanie firmowej strony internetowej oraz funpage’a np. na Facebooku. Dobrym pomysłem jest przygotowanie specjalnej oferty okolicznościowej – warto mieć na uwadze fakt, iż popyt na usługi fryzjerskie wzrasta przed świętami (głównie Bożego Narodzenia) i studniówkami, a także przed Sylwestrem i w karnawale. Pomocne może się okazać przygotowanie katalogu fryzur – to na pewno ułatwi podjęcie decyzji o skorzystaniu z usług danego zakładu. Trzeba co prawda zainwestować w porządne zdjęcia i druk, ale na dłuższą metę się to opłaca. Poza tym kalkuluje się również prezentować ofertę salonu przy okazji rozmaitych wydarzeń takich jak np. targi ślubne.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.