< Wróć

Jak założyć punkt ksero?

W dobie powszechnego dostępu do sprzętu elektronicznego założenie punktu ksero wydaje się wielu osobom nie najlepszym pomysłem, niemniej jednak dobrze przemyślane i zorganizowane przedsięwzięcie może się okazać bardzo dochodowym interesem.

Jak otworzyć punkt ksero?

Z formalnego punktu widzenia zarejestrowanie punktu ksero nie jest niczym skomplikowanym. Nie są tu wymagane żadne zezwolenia. Wystarczy zatem udać się do właściwego urzędu miasta bądź gminy i wypełnić formularz CEIDG-1. Na tej podstawie jest nadawany numer REGON. Zanim jednak formalnościom stanie się zadość, trzeba koniecznie rozejrzeć się za odpowiednim lokalem, albowiem w przypadku punktów ksero to on właśnie odgrywa kluczową rolę. Wybór miejsca nie może być przypadkowy. Najbardziej atrakcyjne lokalizacje to m. in. te przy ciągach komunikacyjnych, a ponadto również w szkołach oraz na uczelniach – czyli generalnie tam, gdzie popyt na omawiane usługi jest największy. Warto zastanowić się – w miarę możliwości oczywiście – nad poszerzeniem pakietu usług, by nie ograniczały się tylko i wyłącznie do kserowania. Nie zaszkodzi zaproponować klientom np. druku w kolorze czy wydruków wielkoformatowych, co wiąże się z większymi nakładami finansowymi, gdyż nieodzowny jest tu lepszy sprzęt.

Koszty założenia punktu ksero

Koszt uruchomienia punktu ksero nie jest wbrew pozorom niski. Niemałe wydatki generuje sam lokal. Za jego wynajem lub dzierżawę trzeba zapłacić miesięcznie przeciętnie od 1000 do 1500 zł – kwota ta może być niższa lub wyższa, w zależności od konkretnej lokalizacji i miejscowości, w której punkt ksero się znajduje. Drogi jest też zakup niezbędnego sprzętu – na ten cel trzeba przeznaczyć aż kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dla przykładu cyfrowa kopiarka czarno-biała kosztuje średnio ok. 30 tys. zł., natomiast kolorowa – dwa razy więcej. Do tego dochodzą także m. in. drukarka laserowa – ok. 6 tys. zł, bindownica i laminator – ok. 2 tys. zł, a także komputer – ok. 2500 zł. W ramach cięcia tego typu kosztów można wziąć pod uwagę takie opcje jak dzierżawa sprzętu lub nabycie go w ramach umów leasingowych. Oprócz tego trzeba zainwestować w materiały biurowe oraz eksploatacyjne – na początek przyda się na to od 3 do 4 tys. zł, później zaś stosowne zakupy robi się wedle potrzeb. Nie wolno również zapomnieć o serwisowaniu sprzętu, co do najtańszych usług niestety nie należy – średnio ok. 2 tys. zł. W grę wchodzą też składki ZUS praz podatki – to ponad 1000 zł miesięcznie (chyba, że ktoś jest na ulgowym ZUS-ie). Punkt zatrudniający pracownika ponosi wiążące się z tym koszty.

Przy tej sposobności należy wspomnieć o bardzo ważnej sprawie dotyczącej praw autorskich. W punktach ksero może dojść do ich naruszenia, chociażby przy okazji kserowania książek, co – jak wiadomo – jest nagminnie praktykowane, głównie przez uczniów i studentów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w punkcie ksero istnieje możliwość kopiowania książek na potrzeby osób trzecich, ale pod warunkiem, że opłacona zostanie prowizja na rzecz twórców i wydawców. Wynosi ona 3 proc. wpływów.

Jak promować punkt ksero?

Punkt ksero znajdujący się w „chodliwym” miejscu bardzo szybko pozyska klientelę. Z pewnością kalkuluje się zainwestować w ciekawy i odpowiednio duży szyld. Przydają się również ulotki z cennikiem usług. Rzecz jasna sprawdzają się też inne standardowe metody jak wizytówki czy ogłoszenia w prasie. Firma świadcząca usługi na szerszą skalę, w dużym mieście, powinna posiadać własną stronę internetową. Można też rozważyć korzystanie z serwisów społecznościowych.

Komentarze

  • madanas napisał(a):

    Najlepiej w postaci spółki w UK i przedstawicielstwa w Polsce, poczytajcie o metodzie Pawła Kurnika. Rocznie można w taki sposób zaoszczędzić nawet 15 tysięcy, ale u nich same zwolnienia podatkowe to ponad 200 tysięcy. Do tego dochodzi jeszcze niski ZUS i jest efekt. A u nas tak na prawdę warunki dla biznesu są jedne z najgorszych na świecie.

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.