< Wróć

Nowe prawo konsumenckie od 25.12.2014

Z dniem 25 grudnia 2014 r. weszły w życie zmiany w przepisach dotyczących praw konsumentów. Wprowadzenie tych modyfikacji wynikało z konieczności dostosowania polskiego prawa do unijnych norm, zaś głównym celem było to, by w większym niż dotychczas stopniu chronić konsumentów przed produktami wątpliwej jakości. Chodzi tutaj przede wszystkim o usługi świadczone drogą elektroniczną.

Zmiany w regulaminach i obowiązek informacyjny

Należy zacząć od tego, że każdy właściciel sklepu online został zobligowany do wprowadzenia zmian w regulaminie sklepu – o tym zresztą mówiło się już dużo wcześniej. Do tego wszystkiego doszły jeszcze obowiązki informacyjne. Zestaw informacji, które klient musi otrzymać maksymalnie w momencie zawierania umowy, wzbogacił się o wiele nowych pozycji (obecnie jest ich łącznie 21). Konsument ma m. in. prawo wiedzieć, na jakich zasadach może odstąpić od umowy i w jakim terminie, mając przy tym dostęp do wzoru formularza odstąpienia. Generalnie rzecz biorąc, jego wiedza na temat warunków zawarcia umowy ma być dokładna i możliwie jak najbardziej wszechstronna.

Zwrot towaru i reklamacje

Konsumenci, których interesuje zwrot towaru do sklepu internetowego bądź jego wymiana muszą pamiętać o paru istotnych kwestiach. Przede wszystkim z 10 do 14 dni został wydłużony termin odstąpienia od umowy, bez podawania przyczyny. W przypadku stwierdzenia istotnych wad w zakupionym produkcie klient może zażądać jego naprawy lub wymiany na nowy – sprzedawca musi dokonać tego bezzwłocznie i w taki sposób, by kupujący nie został narażony w związku z tym na niedogodności. Jeżeli po wymianie lub naprawie ponownie zostanie złożona reklamacja, sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze. Tu istotna uwaga – aktualnie na zgłoszenie istotnej wady konsument ma 1 rok (a nie 6 miesięcy, jak było wcześniej) od momentu jej stwierdzenia okresie 2 lat od otrzymania produktu. Roczny termin odnosi się też do reklamacji składanych z tytułu rękojmi (do 25 grudnia 2014 r. były to 2 miesiące). Zaznaczyć przy tej sposobności należy, iż na chwilę obecną okres trwania rękojmi w przypadku nieruchomości wynosi 5 lat, a nie 3 lata.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.