< Wróć

Przepisy miały ograniczyć telemarketing – tylko w teorii

[Głosów: 0   Average: 0/5]

Obowiązujące od 25 grudnia 2014 roku przepisy zabraniają firmom telemarketingowym dzwonienia do klientów i namawiania ich do zawarcia transakcji zakupu. Mimo to, nadal można spotkać się z tym zjawiskiem. Czy firmy świadomie łamią przepisy?

Zgodnie z art. 172 prawa telekomunikacyjnego: „Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę”. Nachalny telemarketing miał zostać ograniczony, czy nawet wykluczony, ale tak się jednak nie stało. Firmy stosujące tą technikę promocji i sprzedaży twierdzą, że zaproszenie na pokaz nie jest stricte marketingiem.

Dodatkowo, telemarketerzy dodają, że nie przetwarzają żadnych danych osobowych rozmówców, do których dzwonią, a telemarketer nie zna ich tożsamości. Otrzymuje wyłącznie numer, z którym ma się skontaktować. W każdej chwili konsument może zakończyć połączenie oraz zlecić zablokowanie numeru.

Przedstawiciel Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ocenia jednak, że użycie automatycznego systemu wywołującego i losowanie numeru telefonu klienta bez uprzedniej jego zgody jest niezgodne z ustawą o prawach konsumenta. W takim wypadku firma nie łamie prawa wyłącznie wtedy, gdy udowodni, że konsument uprzednio wyraził zgodę na taki sposób dotarcia do niego z ofertą.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.