< Wróć

Jak wybrać operatora płatności bezgotówkowych w punkcie stacjonarnym?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Każdy przedsiębiorca, który chce wprowadzić do swojej firmy płatności bezgotówkowe, zastanawia się, czy przyjmowanie płatności kartą jest opłacalne. O tym, jak duże będą korzyści z płatności bezgotówkowych w konkretnej firmie, decydują przede wszystkim warunki współpracy z operatorem, który zajmuje się obsługą takich płatności. Dlatego też tak ważne jest, żeby właściwie dokonać wyboru operatora.

Poradnik ten ma na celu przedstawienie podstawowych wskazówek, jakimi trzeba kierować się przy szukaniu oferty, która pozwoli nam nie tylko jak najlepiej obsłużyć Twoich klientów, ale i będzie dla nas po prostu korzystna. Mogą korzystać z niego nie tylko osoby, które dopiero chcą rozpocząć akceptację płatności bezgotówkowych, ale także i ci, którzy już ją wprowadzili, ale nie są zadowoleni z warunków współpracy ze swoim aktualnym operatorem.

Kim są operatorzy płatności bezgotówkowych?

Podjęcie decyzji o zainstalowaniu w swojej firmie terminala płatniczego przyjmującego płatności bezgotówkowe to dopiero początek drogi. Na rynku działa bowiem wielu operatorów płatności. Każdy z operatorów oferuje własne warunki współpracy, różniące się cenami, liczbą proponowanych usług i zasadami udostępniania terminali. Przy tylu możliwościach trudno jest wybrać ofertę, która będzie najbardziej pasować do Twojego biznesu.

Operatorzy, nazywani również integratorami płatności rozliczeniowymi, pełnią bardzo ważną rolę w systemie płatności bezgotówkowych. Mają oni dwa główne zadania:

1) są łącznikami między firmą, która przyjmuje płatności bezgotówkowe a resztą systemu: dostarczają firmie terminale płatnicze, zapewniają ich serwis i ustalają wysokość opłat, jakie firma musi ponosić za uczestnictwo w systemie

2) są pośrednikami w transakcjach dokonywanych przy użyciu karty. Odpowiadają za to, by środki z konta klienta, który dokonuje płatności kartą, trafiły na konto przedsiębiorcy.

Proces poszukiwań i wyboru operatora podzielony został na trzy etapy.

Etap I. Co należy zrobić przed kontaktem z operatorem?

Zanim rozpoczniesz przyjmowanie płatności bezgotówkowych w swoim punkcie sprzedaży, musisz zadać sobie kilka podstawowych pytań, żeby wiedzieć, czego będziesz oczekiwać od Twojego operatora. Jeśli akceptujesz już takie płatności, ale nie jesteś zadowolony z warunków współpracy z operatorem i chcesz go zmienić, odpowiedzenie na te pytania będzie dla Ciebie prostsze, posiadasz już bowiem odpowiednie doświadczenie.

1. Jaki prognozujesz obrót bezgotówkowy w swojej firmie?

Od takiego pytania rozpocznie rozmowę z Tobą każdy operator. Bez odpowiedzi na to pytanie, nie będzie on mógł przedstawić Ci oferty odpowiadającej Twoim potrzebom. Zupełnie inaczej wygląda bowiem obsługa płatności w wielkim markecie budowlanym, gdzie większość zakupów dokonywanych jest przy użyciu kartą, a zupełnie inaczej w niewielkim osiedlowym sklepiku.

Skąd masz wiedzieć, jaki planujesz obrót bezgotówkowy, skoro przecież do tej pory nie miałeś z nim nic do czynienia? Bez obaw. Operatorzy mają świadomość, że nie posiadasz dużego rozeznania i nie będą wymagać od Ciebie szczegółowych wyliczeń. Chodzi przede wszystkim o to, żeby przedstawić swoje założenia – mogą być one ogólne, grunt, żeby zostały podjęte na podstawie konkretnych przesłanek. Jak więc to zrobić?

Na początku zacznij od ustalenia, jakie obroty generuje Twój punkt sprzedaży. Później spróbuj zorientować się, jak wygląda sytuacja na rynku. Podpytaj znajomych, którzy też prowadzą swoje biznesy i już wcześniej zaczęli przyjmować płatności bezgotówkowe, jaki procent ich klientów decyduje się na płacenie kartą. Najlepiej byłoby, gdyby działali oni w tej samej branży, ale nie jest to warunek konieczny. Poszukaj w internecie raportów i ankiet o płatnościach bezgotówkowych. Przeanalizuj, jak często nasi klienci pytali nas, czy mogą u nas zapłacić kartą.

Zastanów się też, w jakiej branży działasz, gdzie jesteś zlokalizowany i kim są Twoi klienci. Inny będzie procentowy udział płatności bezgotówkowych w obrocie piekarni, gdzie dokonuje się zazwyczaj niewielkich zakupów i często płaci gotówką, a inny w obrocie salonu meblowego, gdzie zakupy są droższe i znacznie wygodniej jest płacić za nie kartą. Na wielkość obrotu bezgotówkowego będzie mieć wpływ tyle czynników, że nawet dwa punkty prowadzące identyczną działalność mogą mieć całkiem różne wyniki. Inny będzie procentowy udział płatności bezgotówkowych w obrocie apteki, która znajduje się na parterze nowoczesnego apartamentowca, który zamieszkują głównie ludzie młodzi, często korzystający z kart, a inny w obrocie apteki zlokalizowanej w uboższej dzielnicy, zamieszkiwanej głównie przez starszych ludzi.

Jeśli jednak wciąż nie jesteś pewien, jaki obrót bezgotówkowy prognozujesz w swoim punkcie, możesz skorzystać z kalkulatora compay.pl, który zawiera szacunkowe wyliczenia – co oczywiste, nieco uproszczone, ale jednak oparta na analizie rynku i informacji dostępnych w sieci.

Gdy zbierzesz już takie dane, możesz spróbować wstępnie oszacować, jaka część Twojego obrotu będzie pochodziła z płatności bezgotówkowych. Są to rzecz jasna tylko założenia, jednak im lepiej je wykonasz, tym większa szansa, że oferta, którą otrzymasz od operatora, będzie dobrze dopasowana do Twoich potrzeb, a tym samym nie będziesz płacił za coś, co nie spełnia Twoich oczekiwań.

2. Jaka jest średnia wartość zamówienia brutto w Twojej firmie?

W tym przypadku na podstawie własnych danych oszacuj, jaka jest średnia wartość zamówień składanych przez Twoich klientów. W połączeniu z danymi o obrocie i szacowanym procentowym udziale w nim płatności bezgotówkowych, pozwoli to operatorom ocenić, ile transakcji będzie dokonywanych za pomocą terminala płatniczego i w konsekwencji „uszyć ofertę” na miarę Twoich potrzeb.

3. Ile terminali płatniczych potrzebujesz – i jakiego mają być rodzaju?

Szczegółowy poradnik jak wybrać terminal najbardziej dostosowany do potrzeb punktu, który prowadzisz, można znaleźć pod tym [linkiem]. Krótko mówiąc, także i w tym przypadku musisz sprecyzować swoje potrzeby. Po raz kolejny musisz więc zadać sobie kilka pytań.

Etap II. Kontakt z operatorami

Kiedy posiadasz już odpowiedzi na powyższe pytania, możesz rozpocząć kontaktowanie się z poszczególnymi operatorami. Dobrze będzie posłużyć się porównywarką operatorów, która już na samym początku pozwoli Ci w procesie selekcji odrzucić tych, którzy nie posiadają w swoich ofertach kluczowych z Twojego punktu widzenia funkcjonalności (np. nie oferują obsługi BLIK-a albo kart mniejszych organizacji). Możesz również zarejestrować się na stronie compay.pl, co znacznie ułatwi proces poszukiwań operatora.

Warto już w pierwszym kontakcie z operatorem przedstawić mu informacje, które zebrałeś na wcześniejszym etapie. Bardzo przyspieszy to cały proces, a operatorowi pozwoli przygotować ofertę najlepiej dostosowaną do Twoich potrzeb. Operatorzy przygotowują bowiem indywidualne oferty, dostosowane zarówno do branży, w jakiej działa dana firma, jak też do jej obrotów i średniej wartości zamówień. Każdy z tych czynników ma wpływ na ostateczny kształt umowy między firmą a operatorem.

Na co zwracać uwagę przy wyborze oferty operatora?

Etap III. Podpisanie umowy i rozpoczęcie przyjmowania płatności bezgotówkowej

Kiedy jesteś już pewny, że wybrałeś ofertę najlepiej dopasowaną do Twoich potrzeb, należy podpisać umowę oraz zainstalować terminale płatnicze. W przeciągu kilku dni od podpisania umowy operator lub wyznaczona przez niego firma serwisująca dokonuje montażu terminali płatniczych oraz przeprowadza szkolenie Twoich pracowników z obsługi terminali. Teraz możesz już cieszyć się możliwościami, jakie otwiera przed Tobą przyjmowania płatności bezgotówkowych i otwierać się na nowych klientów.

Trzeba pamiętać, że wybór operatora płatności bezgotówkowych nie jest zadaniem łatwym. Na rynku działa wielu operatorów, a każdy z nich posiada bardzo szeroką ofertę. Żeby znaleźć najlepszą ofertę dla swojego biznesu, należy przede wszystkim umieć dobrze ocenić swoje potrzeby, a następnie uważnie przeanalizować oferty, które najlepiej na te potrzeby odpowiadają.

Przeczytaj również

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.